Alla inlägg den 18 juni 2013

Av Elise - 18 juni 2013 18:36

 

Idag läste jag ut boken Rädda honom. Jag har blandade åsikter om den, både bra som dåliga. 


Namn: Rädda honom 

Original titel: - 

Författare: Camilla Lagerqvist 


Omslag 

Omslaget föreställer en flicka med gröna ögon. Ut ur hennes ögon eller snarare ögon fransar, stänker det vatten. Omslaget har fortfarande inget att göra med boken. Möjligt vis den lilla båten längst ner på framsidan men annars nej, inget omslag som har något att göra med boken. Det skulle kunna jämföras med att vi skriva en bok om hundar men har katter på framsidan. 


Framsidan verkar också väldigt dramatiskt. Som om hon gråter EXTREMT. Bilden vill helt klart framhäva hennes ögon som ser lite för gröna ut. 


Handlingen/förtal 


Bara du kan rädda honom! Så står det i de mystiska sms som trillar in i Tawnis mobil. Vem är det som messar henne? Och vem är det hon ska rädda? 
 
Tawni åker till farföräldrarna i England för att komma över sorgen efter sin morfars död. I den pittoreska byn Mye, som hämtad ur en Harry Potter-film, borde hon hitta kraft att bli glad igen. Men byn bär på en tragisk historia. 
Snart förstår Tawni att någon söker henne för att ge henne ett uppdrag. Bara hon kan ta sig tillbaka i tiden och förhindra katastrofen som inträffade för åttio år sedan! Och det är bråttom.  


Karaktärerna 

Tim-För första gången tänker jag inte spoila vem han är eller var han kommer in. Det är också första gången jag har med någon som inte är huvudkaraktären. Tim är en så karaktär som man bara smälter för. Man (eller i alla fall jag) tyckte att han var ganska charmig. Så varje gång han dök upp fick man den där aaaaaaw-känslan som när man är med tjejkompisarna och så ser man en gulliga katt. 


Betyg 3/5 


Bokens omslag är dramatisk men storyn är inte så dramatisk som den verkar. Den röda tråden tappas ibland och vissa delar av boken, speciellt slutet är riktigt bra och man vill inte sluta läsa. Men i andra känns det som om Tawni gör samma sak om och om igen.  Ibland är det som om vissa delar är raderade som om att de inte fick plats och andra är otroligt invecklade. Den är inte helt kass men den har sina brister. 

Av Elise - 18 juni 2013 12:10

Hej läsare! 

Idag har jag gjort en tripp till biblan. Cyklat fram och tillbaks. Sedan halsat en loka. Själv klart har jag otur nog att inte hitta boken jag ville ha. Så där mitt i biblioteket dog Elise (lite grann). Jag ville bara göra som de gör på film. Sätta mig på knäna. Rikta händerna upp mot himlen. Och skrika "NOOOOO!" med ett överdrivet  sorgsent ansikte. 

  

Dock lyckades jag hitta två andra böcker. De heter "Rädda honom" och "Sanningen om Alice" "Sanningen om Alice" är en drama och "Rädda honom" är en tidsroman (tror jag att det heter). Rädda honom är en ganska kort bok så, recessionen kommer om ca. 2-3 dagar. Sanningen om Alice kommer att jag läsa när jag är bort rest, så recension på den kommer senare.  


       

Sannigen om Alice               Rädda honom


Och lite kort här: Idag (senast jag kollade)  hade vi 44 unika besökare. Tack.   

Ses snart!

Tidigare månad - Senare månad

Presentation


Hej! Jag heter Elise. Mina största intresse är läsning och skrivning vilket är huvudorsaken till att jag började att blogga.

Vill du veta mer om mig, eller min blogg? Klicka då på "Visa presentation"

Fråga mig

6 besvarade frågor

Omröstning

Vilken bok som blir film är du mest sugen på att gå och se?
 Boktjuven (The booktheif)
 Divergent (Divergent)
 Förr eller senare exploderar jag (The fault in our stars)
 Revolt del 1 (Hunger games Mockingjay part 1)
 Hobbit
 Den utvalde (The Giver)
 Alla!
 Någon annan
 Ingen
 Tvättbjörn?

Att veta

Vad händer nu?

Just nu läster jag Allt och lite till av Sara Dessen. 

 

Vilka böcker kommer det recension på?

*Färgen på drömmar

*De rätta

*Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvan

*Spökstaden

*Allt och lite till

*De utvalda

Vart kan vi nå dig?

http://ask.fm/bokbbloggis 

 eller skriver ni något i komentarerna eller ställer en fråga i frågerutan.

 

Vilka böker ska du läsa sen? 

Andra böker jag kan hitta på biblioteket och böcker som ni har förslagit.

 

Finns det någon bok du vill att jag ska läsa? Komentera mer än gära!

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15 16
17 18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<<
Juni 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards