Direktlänk till inlägg 4 augusti 2013

Recension- Du glömde säga hejdå

Av Elise - 4 augusti 2013 22:19

Du glömde säga hej då handlar om basket, mat och stadsmodeller punkt slut. 

 

Namn: Du glömde säga hejdå 


Original titel: Whathappend to godbye 


Författare: Sarah Dessen 


Omslag 

Vad är inte en Sarah Dessen bok utan ett osmanhängande omslag? Vi har en tjej med en vt blus som håller i en bok. Varför hon håller i en bok och vem hon för övrigt är kan igen svara på, bara att det ser söt ut och passar på förstasidan.   


Nu till nästa helskumma grej. Vart är hennes näsa och ögon? Det var ju inte precis för lite plats att kunna göra bilden lite större så att man över huvud taget såg någonting.  


Handling/förtal 

Du glömde säga hejdå är enligt mig Sarah Dessens bästa bok. Karaktärerna är enkla och historien glasklar. Är helt såld när det gäller Mcleans vänner.  


Ännu en ny stad och ännu en ny skola. Inte för att Mclean har något emot det. Tvärtom, hon tycker det ska bli ganska skönt att gå vidare, att börja om, att bli någon ny. På ett nytt ställe kan hon vara vem hon vill: den klämkäcka hejarklacksledaren, den svåra tjejen som klär sig i svart eller hon som känner alla och går på alla fester. Mclean är van att byta roll, för hon och hennes pappa flyttar ofta. Väldigt ofta. 


Men när de kommer till Lakeview blir allt annorlunda. Mclean har redan bestämt vem hon ska vara, men det hjälper inte. Plötsligt står hon där utan förklädnad, och den enda hon kan vara är sig själv. Men vem är egentligen den riktiga Mclean? Kanske kan grannkillen Dave hjälpa henne att ta reda på det. 


Det känns som om slutet i den här boken kom lite väl tidigt. I en perfekt bok så ska slutet har max fem sidor som ska förklara vad som hände efter det lyckliga slutet. I den här boken har vi tjugo (!!!!) sidor med hur Mclean till slut blev lycklig.  Det är femton sidor för mycket!


Karaktärerna

Mclean -Jag tycker Mclean är en perfekt huvudkaraktär. Hela grejen med att hon byter roll hela tiden är super coolt. Men någon jag inte förstår är att när hennes mamma (på sätt och viss) också byter roll och träffar en ny man så blir Mclean arg när det är exakt samma sak som hon själv gör hela tiden.  


Man kan inte gör annat än att hålla med Mclean om det mesta. Ingen gillar ju att ha en rik syv-pappa eller ett fint strand hus i Colby.   


Författaren 

Bokens författare är Sarah Dessen. Hennes böcker är mycket kända och lästa av ungdomar jorden över


Betyg 8/10 

Som sagt, enligt mig Sarahs bästa bok. Jag älskar hennes vänner, basketen och den roliga restaurang miljön. Även ifall boken kunnat vara 170 kortare utan någon större skillnad.

 
 
Samira

Samira

4 augusti 2013 23:02

Vilken bra recension! :D

http://we-break-it.bloggplatsen.se

Elise

5 augusti 2013 21:11

Tack!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Elise - 19 maj 2015 18:07

Så, då var det klart. En ny blogg, ett nytt system och ett nytt inlägg Allt hittar du där: http://bokmonstret.weebly.com/ Tack för den här tiden bloggplatsen. ...

Av Elise - 17 maj 2015 16:58


Nu har det varit stilla här i ungefär 5 månader. Känns som jag svikit er och mig själv, men jag har verkligen inte haft mycket tid det senaste halvåret. Skolan och familjen har kommit i vägen och jag har helt enkelt inte hunnit. Nu är det snart som...

Av Elise - 26 december 2014 10:45


En magnifikt serie har (självklart) ett lika magnifikt slut!   Titel: De rätta Orginal titel: Specials Del: 3 av 3 Författare: Scott Westerfeld   Omslag Jag har tidigare skällt på dem fula omslagen till trilogin. Men jag ska ärligt...

Av Elise - 24 december 2014 19:36


 

Av Elise - 24 december 2014 13:08


God jul bokslukare! Idag vill jag tipsa er om bloggen Bokmarsvinet   Bloggen handlar om (surprize, surprize) om böcker. Amayah är 12 år gammal och hennes blogg är relativt ny, men hon har haft en tidigare som jag har följt. I sin blogg har Am...

Presentation


Hej! Jag heter Elise. Mina största intresse är läsning och skrivning vilket är huvudorsaken till att jag började att blogga.

Vill du veta mer om mig, eller min blogg? Klicka då på "Visa presentation"

Fråga mig

6 besvarade frågor

Omröstning

Vilken bok som blir film är du mest sugen på att gå och se?
 Boktjuven (The booktheif)
 Divergent (Divergent)
 Förr eller senare exploderar jag (The fault in our stars)
 Revolt del 1 (Hunger games Mockingjay part 1)
 Hobbit
 Den utvalde (The Giver)
 Alla!
 Någon annan
 Ingen
 Tvättbjörn?

Att veta

Vad händer nu?

Just nu läster jag Allt och lite till av Sara Dessen. 

 

Vilka böcker kommer det recension på?

*Färgen på drömmar

*De rätta

*Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvan

*Spökstaden

*Allt och lite till

*De utvalda

Vart kan vi nå dig?

http://ask.fm/bokbbloggis 

 eller skriver ni något i komentarerna eller ställer en fråga i frågerutan.

 

Vilka böker ska du läsa sen? 

Andra böker jag kan hitta på biblioteket och böcker som ni har förslagit.

 

Finns det någon bok du vill att jag ska läsa? Komentera mer än gära!

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15 16
17
18
19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards