Alla inlägg den 7 augusti 2013

Av Elise - 7 augusti 2013 20:43

Glöm mig inte är en känslofylld deckare. Med journalister, poliser och brott och mycket annat spännande. 

 

Namn: Glöm mig inte 

Original titel: Forget me not  

Författare: Anne Cassidy 


Omslag 

Tjho! Äntligen ett omslag som passar med boken och beskriver handlingen. Vad beskriver inte en bok om ett kidnappat barn bättre än ett omslag mer än en rostig barnvagn?  


När du kollar på bilden så ser den liksom tom ut. Som om något saknas. Och att barnvagnen är rostig gör bilden ännu bättre. Då känns det ännu mer som om att man glömt något. 


Ser ärligt talat inget i omslaget jag inte gillar.  Så vi går vidare direkt.  


Handling/förtal 

En liten flicka, Jade, blir bortrövad från sin säng mitt i natten. Dagen efter bortrövandet knackar polisen på hemma hos Stella, som bor längre ner på gatan. Bara Stella vet att hennes mamma ljuger när polisen frågar var hon var när Jade försvann. Och hon blir chockad när det visar sig att hennes mamma är huvudmisstänkt. Det förflutna hinner ikapp mamman och en händelse som ägde rum för över tjugo år sen kommer återigen upp till ytan. 


Jag älskar handlingen, historierna och hela händelseförloppet. Det enda som jag faktisk inte gillade alls är Stellas mamma. Hon är så svag. Som om hon inte bryr sig om värken Stella eller någon annan i boken. Hon är mer zombie än människa. Dricker lite för mycket och är lite efter (noter LITE).  


Karaktärerna: 

Stella- Hon känns som en helt vanlig Amerikans tjej. Som har oroar sig för sin karriär, som skvallrar med tjejkompisar, som har pojkvän. Nästan utan personlighet. 


Men så fort hennes mamma får skulden för att har rövat bort en liten flicka blir hon en riktig karaktär. Det är grymt intressant att läsa hennes åsikter på händelserna med flickan, polisen, grannarna och allt återstående. Stella är -i jämfört med sin mamma, stark och otroligt ärlig.  


Författaren 

Författaren här heter Anne Cassidy. Hon skriver mestadels thrillers och deckare för tonåringar.  


Betyg  9/10 

Överdriver med hastaggs :P -->  #Bokbloggis #Deckare #AnneCassidy #bokblogg  #bok 

Presentation


Hej! Jag heter Elise. Mina största intresse är läsning och skrivning vilket är huvudorsaken till att jag började att blogga.

Vill du veta mer om mig, eller min blogg? Klicka då på "Visa presentation"

Fråga mig

6 besvarade frågor

Omröstning

Vilken bok som blir film är du mest sugen på att gå och se?
 Boktjuven (The booktheif)
 Divergent (Divergent)
 Förr eller senare exploderar jag (The fault in our stars)
 Revolt del 1 (Hunger games Mockingjay part 1)
 Hobbit
 Den utvalde (The Giver)
 Alla!
 Någon annan
 Ingen
 Tvättbjörn?

Att veta

Vad händer nu?

Just nu läster jag Allt och lite till av Sara Dessen. 

 

Vilka böcker kommer det recension på?

*Färgen på drömmar

*De rätta

*Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvan

*Spökstaden

*Allt och lite till

*De utvalda

Vart kan vi nå dig?

http://ask.fm/bokbbloggis 

 eller skriver ni något i komentarerna eller ställer en fråga i frågerutan.

 

Vilka böker ska du läsa sen? 

Andra böker jag kan hitta på biblioteket och böcker som ni har förslagit.

 

Finns det någon bok du vill att jag ska läsa? Komentera mer än gära!

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15 16
17
18
19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards