Alla inlägg den 20 augusti 2013

Av Elise - 20 augusti 2013 19:09

Sugen på att gråta i regnet? Läs denna deppiga bok.

 

Namn: Balladen om Sandra Ess 


Original titel: -- 


Författare: Connie Möller 


Omslag 

Vi har någon slumpmässig tjej på framsidan so ska föreställa Sandra. Kunde ha varit värre. Jag tycker att man kunde gjort något roligare och intressantare omslag mest för att fånga läsare. Visst, man ska inte döma en bok efter dess omslag MEN det är omslaget som fångar läsaren. 


Något lite läskigt är ju att hon inte har någon hals.  :S


Handling/förtal 

Sandra går sista året på vårdlinjen och hon har kommit på sin pojkvän med en annan tjej. Sandra blir fly förbannad och skadar Zeb allvarligt. Dessutom är hon gravid och det vet han inget om. Själv har Sandra inte ännu bestämt sig för vad hon ska göra. Men plötsligt går allt snabbt att ordna. Sandra måste bort från skolan och det ordnas jobb åt henne på ett sjukhem för gamla i Stockholm. Sandra är en lite tilltufsad tjej med stor integritet, som inte litar på någon. På sjukhemmet möter hon Judith och de får en kontakt utöver det vanliga. De dras till varandra och de behöver varandra. De är mycket lika det är bara åldern och förutsättningarna som skiljer dem åt. De har mycket att ge och lära varandra. Sandras och Judiths historier rullar upp och vävs ihop och vi kommer de båda kvinnorna nära in på livet.


Och när boken är slut har Sandra förändrats och vågat bli mer sig själv.

 

Det tar lång tid för boken att komma någonstans och är väldigt, väldigt deppig. Dialogerna är väldigt långa och hela boken bygger bara på att gå i duggregn, sitta på kalla parkbänkar och prata, sitta ensam på bussen o.s.v o.s.v  


Det förvånar mig att Sandra inte har någon  alls än Judith att prata med. Jag menar har hon ingen släkting alls? Inga vänner innan hon började på sjukhemmet? 


Karaktärerna: 

Sandra- Deppig tjej som inte ens försöker bli glad. Den deppigast delen av boken är Sandra själv. Jag är ingen hjärtlös människa, och vist ska hon få vara ledsen och arg. Men när man får läsa tvåhundra sidor om hur ledsen och deprimerad Sandra är blir det lite för mycket. 


Författaren 

Författaren till denna bok heter Connie Möller. Balladen om Sandra Ess blev nominerad till Augustpriset. MEN VANN DET INTE AHAHAHAH. 


Betyg 2/5 


Deppigare bok får man leta efter.

Presentation


Hej! Jag heter Elise. Mina största intresse är läsning och skrivning vilket är huvudorsaken till att jag började att blogga.

Vill du veta mer om mig, eller min blogg? Klicka då på "Visa presentation"

Fråga mig

6 besvarade frågor

Omröstning

Vilken bok som blir film är du mest sugen på att gå och se?
 Boktjuven (The booktheif)
 Divergent (Divergent)
 Förr eller senare exploderar jag (The fault in our stars)
 Revolt del 1 (Hunger games Mockingjay part 1)
 Hobbit
 Den utvalde (The Giver)
 Alla!
 Någon annan
 Ingen
 Tvättbjörn?

Att veta

Vad händer nu?

Just nu läster jag Allt och lite till av Sara Dessen. 

 

Vilka böcker kommer det recension på?

*Färgen på drömmar

*De rätta

*Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvan

*Spökstaden

*Allt och lite till

*De utvalda

Vart kan vi nå dig?

http://ask.fm/bokbbloggis 

 eller skriver ni något i komentarerna eller ställer en fråga i frågerutan.

 

Vilka böker ska du läsa sen? 

Andra böker jag kan hitta på biblioteket och böcker som ni har förslagit.

 

Finns det någon bok du vill att jag ska läsa? Komentera mer än gära!

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15 16
17
18
19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Skapa flashcards