Alla inlägg under september 2013

Av Elise - 30 september 2013 19:43

Önska bort önska nytt är en udda bok. På många sätt.

 

Namn: Önska bort önska nytt


Original titel:--


Författare: Ingrid Olsson


Omslag

YES! Äntligen ett omslag som INTE är överdrivet till max! I boken näms röda julstjärnor väldigt ofta och därför ser bokens framsida ut lite som en mitten delad stjärna. Fler böcker borde föja detta exemplet.


När vi kommer till insidan så blev jag lite förvånad. På varje sida är det 2-9 rader och sen fortsätter historien på andra sidan. Man hade nästan kunnat skriva ner hela boken på 68 uppslag och sparat på både träd och pengar. Varför har man gjort så? Jo förmodligen så att boken ska se tjockare ut.    


Handling:

"Har du ingen som kan komma och hämta dig?"

Sköterskan la sin hand på hans axel.

Han skakade på huvudet.

Hans fingrar rörde vid plastpåsens handtag.

Det är där hon ligger, tänkte han. Hon som kunde ha hämtat mig ligger i påsen.


En kille med sin mammans saker i en plastpåse, en tjej i en trappuppgång, en ryggsäck som är för tung för en helg i Åre. Ord som inte vill ut, något som tickar i magen, en pappa som inte får finnas


Udda bok på många sätt.


Vad jag gillar är att boken inte använder namn i onödan. Oftast används tjejen, killen eller pappan . Boken är inte överdriven på något sätt. Jag gillar att man har bara på några få sidor fått med en livshistoria. Boken är nyskapande och unik.


Vad jag inte gillar är att man kunde haft med längre historier och mer hanling. Lite mer text och mindre blädder hade också uppskatats.


Karaktärer

Inga karaktärer som går att beskriva. :S


Författare

Författare till Önska bort och önska nytt heter Ingrid Olsson. Hon har förrutom denna bok

skrivit Blink blink med stjärna.


Betyg: 5/5 Helt klart läsvärd bok

Av Elise - 30 september 2013 18:59


Jag var på biblioteket tidigare idag. Vi hade hemstudiedag vilket betyder “göra va fan du vill en måndag” . Jakpotten var Eld, fortsättningen till Cirkeln. Men självklart hittar Elise ALDRIG någon bok hon faktiskt vill ha. Jag tog i alla fall ner Delirium, en bok som jag har haft på min måste-läsa-lista alldeles för länge. Jag har läst drygt 30 sidor, och den var en stor överraskning Jag har redan läst ut Önska bort önska nytt. Recension uppe om 3...2….1...



Böcker jag lånat:


    

Böcker jag lämnat: Inget faktiskt :(

Av Elise - 20 september 2013 17:46

Jag hittade en låda på vinden som vi inte hade packat upp när vi flyttade in i huset för ungefär ett år sen. Och gissa vad jag hittade där? Massvis med filmer som jag inte sätt på år och dag! Den ena, spiderwick är skriven av Holy Black. Jag minns inga av filmerna och vet inte när vi köpte dem. Sammanfattning: Jag kommer ha filmmarathon hela (jävla) helgen! (med älskade bokkompis Becky!)


ps. Hela nästa vecka är jag på klassresa i småland :s  

Av Elise - 16 september 2013 21:03

Hittade Djävulen bär prada extremt billigt på bokbörsen. Den var i gott skick och såg helt nu

ut. Nu ligger den på mitt skrivbord. Tjoho! Äntligen en till bok att boka av på min ML (måste läsa innan jag dör lista!)

 


Av Elise - 16 september 2013 20:32

Jag vill bara ställa en gigantisk fläkt framför alla karaktärer. Ta en massa bilder och sicka in dem till “Badass-allt om hur du bli asgrym”

 

Namn: Den vita katten


Original titel: White Cat


Författare: Holly Black


Omslag

BADASS! Som jag sagt innan så älskar jag detta omslag. Han ser så sjukt farlig ut. Och sen står han med en katt i famnen. Vita katter=Badass.


Om vi ska vara mer analytiska, så passar omslaget som skon. Den är mystiskt, svart och röd och har en badass kille på framsidan vilket är huvud ingredienserna för en badass bok.


Handling

Cassel Sharpe kommer från en släkt som i århundraden kunnat manipulera känslor, minnen, lycka och död - de är berörare. Beröring är olagligt, vilket gör dem alla till brottslingar. Men Cassel, som är den yngste sonen till en känsloberörare, har inte den förmågan. Hans mörka hemlighet är av en annan sort - för tre år sedan dödade han sin bästa vän Lila.Bit för bit börjar Cassel pussla ihop trassliga minnesfragment, och med det uppdagas en konspiration långt mer komplicerad och farlig än han kunnat ana.


Jag tyckte om boken väldigt mycket. Den har en klar röd tråd genom hela boken med är ändå inte förutsägbar. Jag älskar att det är så mycket mystik och action.


Det kanske bara är jag som är lite efter, men jag tycker det tog väldigt lång tid att förstå vad hela berörar grejen var. Jag tyckte att det vart extremt rörigt och att man kunde ha organiserat det mycket bättre.


Karaktärer

Cassel- Fult namn på badass karaktär. Ni måste hålla med Cassel låter som ett hundnamn.  Varför välja Cassel när det finns några BILJONER andra badass namn att använda?


I alla fall, så tycker jag om Cassel. I början verkar han osäker på sig själv, på sitt liv och på sina krafter men i slutet är han som en ny person.


Författare

Författaren till Den vita katten heter Holly Black. Hon har tidigare skrivit Spiderwick


Betyg 4 / 5 Svårt att förstå vad berörare var, men väldigt bra ut över det.

Av Elise - 7 september 2013 21:36

Idag har jag läst upp Cirkeln och hunnit cykla till biblioteket. Hittade en av böckerna ni hade rekommenderat “Den vita katten”. Omslags messigt så är jag in love. En sjukt badass skurk och en katt. VAD MER KAN MAN ÖNSKA??? Jag tog även med mig Den andre Will Grayson. Jag har allt för många gånger hållit i den och tänkt “Nja...jag tar den nästa gång…” Efter åt vill jag fortsätta läsa Eld, uppföljaren till Cirkeln vill ha lite andrum här i mellan först.


Böcker jag lämnat:

 
Böcker jag lånat:

    


Jag tror jag börjar med Den vita katten. Oss badass i mellan.

Av Elise - 7 september 2013 21:19

Vissa säger att Cirkeln är sjukt överskattad, men jag tycker den är sjukligt underskattad.

   

Namn: Cirkeln


Original titel: -


Författare: Mats Strandberg, Sara Bergmark Elfgren


Omslag

Vi har den mycket omtalade häxboken som karaktärerna kan läsa i. Runt om har vi lite random shit så att det ska se fint ut. Lite fjädrar och Blod som grädde på moset. Omslaget är en gnuttaöverdrivet men det kunde ha varit mycket, mycket värre.


Handling/förtal

Engelsfors. Vackert namn, risig stad. Omgiven av djupa skogar där människor ofta går vilse och försvinner. Sex tjejer har just börjat gymnasiet. De har inget gemensamt - förutom att en uråldrig ondska jagar dem.


FANGRILING! Älskade boken på en mycket hög nivå. Boken är skriven i tredjeperson, vilket är väldigt svårt att skriva bra. Karaktärerna är unika och så fulla av stjärnaglans att man drunknar i den. Hela konceptet känns nytt och fräscht och att ha med häxor istället för supermodells vampyrer känns som ett stort steg i rätt riktning. LÖV IT!


Vad jag inte gillar är att boken i mellan åt blir för mycket. Att “ skolan är ondskans plats”  som tydligen finns med i varje dialog känns sjukt framtvingat och konstigt. Handlingen är ibland väldigt skakig och den hoppar från den ena saken till den andra.


Men kom ihåg FANGIRLING! Gyllene exemplar på vad en underbarbok är.


Karaktärerna:

Ida- Fjortis med personlighet. Istället för att gå på “the typical fjortis” har Ida fått karaktärs drag OCH personutveckling. Hon går från fjortis till lite mindre fjortis.  Det är inte mycket till person utveckling, men det är ändå något.


Anna-Karin- Ugh. Jag hatar henne så mycket. Istället för att tycka synd om henne hatar jag henne. Vad gör hon ens i boken? Hon bara förstör.


Vannessa- Inte för mycket och inte för lite. I vissa lägen älskar jag Vannessa och att hon spelar så stor roll i hela `hitta-mördaren´ projektet. Men ibland så orkar jag inte med henne tjafs med sin mamma och sin pojkvän. På tal om pojkvän så får jag dåliga vibbar av honom. De kommer att göra slut i nästa bok va?


Linnéa- Linnéa är min absoluta favorit karaktär Dels för jag känner igen mig på hela emo förlora en vän i självmords saken. Och sen så verkar hon mest avslappnad av dem alla. Me gusta!


Minoo-Vad gör engetligen hon i boken. Om jag gissar rätt så har hon en större roll i Eld, uppföljaren med ändå. Hon känns väldigt i hålig och


Författaren

Författarna till denna bok är ingen mindre än Mats Strandberg och Sara Bergmark Elfgren. Cirkeln är deras första bok tillsammans 2012 gav dem ut Eld och 2013 så ger dem ut Nyckeln som är båda uppföljare till Cirkeln.


Betyg 5/5 LÖÖV IT!

Av Elise - 5 september 2013 19:59

I brist på idéer gör jag idag en tag som Klara från Inuti en bok har skickat mig. (Som ni hittar HÄR)


Vem inspirerade dig/uppmuntrade dig att börja blogga?

Jag vet inte! Jag mins bara att jag hade hört talas om twlilight och skulle kolla upp vad det var för något. Efter lite googlande hittade jag en bokblogg som jag läste sida upp och ner. Efter att ha läst (den för jävligt dåliga) twilight hittade jag bloggen igen och tycket att det kanske vad något för mig. Fast det fanns ett problem. Jag är jätte blyg. Det tog nästan två år innan jag satte mig vid datorn och skapade bloggen. Allt det här tog mer än fyra år.  


Hur väljer du ämnen att blogga om?

Jag skriver om det jag kan bäst. Böcker och hur jag alltid missbedömer tiden.


Vad vet de flesta inte om dig?

Jag har opererat bort halsmandlarna.


Vilka tre ord beskriver din stil bäst?

Stil? jag kör lite på “go whit the flow” och bryr mig inte speciellt mycket.


Vad tycker du om att göra när du inte bloggar?

Vara med vänner, se på pewdiepie, spela teater och läsa såklart.


Som en extra sak så ska man ge tagen vidare.

Jaha. Jag känner ingen blogg att taga vidare. :(



Så där ja :) Ska läsa upp dem sista 150 sidorna i Cirkeln nu. Recension uppe i helg.   

  



Presentation


Hej! Jag heter Elise. Mina största intresse är läsning och skrivning vilket är huvudorsaken till att jag började att blogga.

Vill du veta mer om mig, eller min blogg? Klicka då på "Visa presentation"

Fråga mig

6 besvarade frågor

Omröstning

Vilken bok som blir film är du mest sugen på att gå och se?
 Boktjuven (The booktheif)
 Divergent (Divergent)
 Förr eller senare exploderar jag (The fault in our stars)
 Revolt del 1 (Hunger games Mockingjay part 1)
 Hobbit
 Den utvalde (The Giver)
 Alla!
 Någon annan
 Ingen
 Tvättbjörn?

Att veta

Vad händer nu?

Just nu läster jag Allt och lite till av Sara Dessen. 

 

Vilka böcker kommer det recension på?

*Färgen på drömmar

*De rätta

*Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvan

*Spökstaden

*Allt och lite till

*De utvalda

Vart kan vi nå dig?

http://ask.fm/bokbbloggis 

 eller skriver ni något i komentarerna eller ställer en fråga i frågerutan.

 

Vilka böker ska du läsa sen? 

Andra böker jag kan hitta på biblioteket och böcker som ni har förslagit.

 

Finns det någon bok du vill att jag ska läsa? Komentera mer än gära!

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Skapa flashcards