Direktlänk till inlägg 12 oktober 2013

Recension- Tusen gånger starkare

Av Elise - 12 oktober 2013 21:30

Go femenism!

Namn: Tusen gånger starkare


Original titel:-


Författare: Christina Herrström

  

Omslag

Nja, detta omslag var inte det bästa. En tjej i idrottskläder sitandes på blått grus har INGET med storryn att göra. Men det kanske är jag som har misstolkat allt. Sanigen kanske är att personen på bilden ska representera Signe, som måste vara tusen gånger starkare för att kunna resa sig upp?


Näe, jag tror mer på teorin om att kamera mannen bara hade velat ha en ursäkt att ta kort på hennes bröst.


Handling

Signe är en blyg 15-årig tjej och i hennes klass är det de bråkiga killarna och den populära Mimi som styr. När den nyinflyttade Saga börjar i klassen sker dock en förändring, hon bryter mot de oskrivna lagarna om hur tjejer bör agera. Till en början beröms hon av lärarna för att hon tar för sig och är stark, jämfört med de andra tjejerna, men då de följer hennes exempel utbryter kaos.


Ärligt talat, så tyckte jag om boken väldigt mycket. Men det som händer i den är inget som skulle kunnat ha hänt IRL. Jag menar, Det är inte realistikst att hela skolan hatar tjejerna och inte ser vad killarna gör.  


Boken har ett snabbt tempo och man blir kastad direkt in i Signes perspektiv. Vilket för mig är en betydande positiv sak.

Karaktärer

Signe- Vi måstte vara tvilingar. Jag känner igen mig någon så oerhört mycket i Signe. Signe (och jag) är extremt blyg men extremt smart. Hon tar lite plats och är oftast tyst. Signe är långt ifrån en karaktär som man stör sig på vilket jag älskar. Bättre huvudperson får man leta efter.


Författar

Författaren till Tusen gånger starkare, Christina Herrström, har tidigare skrivit Ebba och Didrik.


Betyg: 5/5 Helt jävla underbar bok

 
 
Amanda

Amanda

18 juni 2014 11:08

Hej!
Underbar recension! Älskar verkligen denna boken. Anledningen till att jag kommenterar nu, ett år senare, är att jag har inte läst ut den förrän idag.
Om jag får vara lite kritisk av mig så måste jag påpeka en sak.
Sakerna som händer i boken är faktiskt väldigt mycket riktade åt att kunna upplevas på riktigt. Som jag upplever det i boken så hatade inte hela skolan tjejerna, utan bara att lärarna blev irriterade och så vidare.
Men alla har sina uppfattningar! :)

Ha det fint!

http://bokslukarens.bloggplatsen.se

Elise

20 juni 2014 18:34

Hej Amanda!
Det var som sagt ett tag sen jag skrev recensionen och läste boken, men jag tycker dock fortfarande att boken var väldigt orealistisk. Som sagt,- det kan hända, men vad är oddsen? Att flera lärare går och trycker ner tjejerna i en klass. Någon borde ha reagerat. Andra saker, som hur lärarna behandlade Saga är också helt bisarra.

Ha en skön midsommar!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Elise - 19 maj 2015 18:07

Så, då var det klart. En ny blogg, ett nytt system och ett nytt inlägg Allt hittar du där: http://bokmonstret.weebly.com/ Tack för den här tiden bloggplatsen. ...

Av Elise - 17 maj 2015 16:58


Nu har det varit stilla här i ungefär 5 månader. Känns som jag svikit er och mig själv, men jag har verkligen inte haft mycket tid det senaste halvåret. Skolan och familjen har kommit i vägen och jag har helt enkelt inte hunnit. Nu är det snart som...

Av Elise - 26 december 2014 10:45


En magnifikt serie har (självklart) ett lika magnifikt slut!   Titel: De rätta Orginal titel: Specials Del: 3 av 3 Författare: Scott Westerfeld   Omslag Jag har tidigare skällt på dem fula omslagen till trilogin. Men jag ska ärligt...

Av Elise - 24 december 2014 19:36


 

Av Elise - 24 december 2014 13:08


God jul bokslukare! Idag vill jag tipsa er om bloggen Bokmarsvinet   Bloggen handlar om (surprize, surprize) om böcker. Amayah är 12 år gammal och hennes blogg är relativt ny, men hon har haft en tidigare som jag har följt. I sin blogg har Am...

Presentation


Hej! Jag heter Elise. Mina största intresse är läsning och skrivning vilket är huvudorsaken till att jag började att blogga.

Vill du veta mer om mig, eller min blogg? Klicka då på "Visa presentation"

Fråga mig

6 besvarade frågor

Omröstning

Vilken bok som blir film är du mest sugen på att gå och se?
 Boktjuven (The booktheif)
 Divergent (Divergent)
 Förr eller senare exploderar jag (The fault in our stars)
 Revolt del 1 (Hunger games Mockingjay part 1)
 Hobbit
 Den utvalde (The Giver)
 Alla!
 Någon annan
 Ingen
 Tvättbjörn?

Att veta

Vad händer nu?

Just nu läster jag Allt och lite till av Sara Dessen. 

 

Vilka böcker kommer det recension på?

*Färgen på drömmar

*De rätta

*Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvan

*Spökstaden

*Allt och lite till

*De utvalda

Vart kan vi nå dig?

http://ask.fm/bokbbloggis 

 eller skriver ni något i komentarerna eller ställer en fråga i frågerutan.

 

Vilka böker ska du läsa sen? 

Andra böker jag kan hitta på biblioteket och böcker som ni har förslagit.

 

Finns det någon bok du vill att jag ska läsa? Komentera mer än gära!

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21 22
23
24
25
26
27
28
29 30
31
<<< Oktober 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards