Alla inlägg under december 2013

Av Elise - 30 december 2013 22:52

Riktig bra bok.

 



Namn: Förr eller senare exploderar jag

 

Original titel: The Fault in Our Stars

 

Del: -

 

Författare: John Green

 

Omslag

JAG DÖR! Det är en sak att ha ett fint omslag, men det är ett annat att ha ett omslag som passar till handlingen. Omslaget är hur gulligt som helst och ser lite ut att vara scarpbook inspirerat Omslaget är som handlingen i bilder vilket är enligt mig vad ett omslag ska vara. Mycket bra jobbat Bonnier Carlsen, jag är stolt över er.

 

Handling

“Hazel är 17 år och kommer aldrig att bli frisk igen. Det har hon vetat sedan dagen då hon fick sin cancerdiagnos för tre år sedan.

Hazels mamma är orolig för att Hazel ska missbruka Americas Next Top Model och bli allt mer isolerad hemma vid teven. Depression är ju en vanlig bieffekt till cancer har hon läst (Hazel menar att det inte är cancern som gör henne deppig - det är vetskapen om att hon ska dö).

Lösningen blir att anmäla Hazel till kyrkans stödgrupp för unga med cancer. Men mötena visar sig vara allt annat än uppiggande och följer ungefär samma mönster som ett AA-möte.

Men en eftermiddag i den där stödgruppen förändras livet. Augustus Waters, friskförklarad från sin cancer, dyker upp. “

 

Det var egentligen inte menigen att jag skulle läsa Förr eller senare exploderar. Jag hade klumpigt tagit ut boken brevid då ett fler tal John Green böcker bestämde sig för jävlas och hoppa ut. Och Elise som inte direkt hade något bättre för sig tog upp Förr eller senare Exploderar jag och läste på baksidan. Och pang. Fast.

 

Även fast historien kan verka lite klichig, var Förr eller senare exploderar jag mycket bättre än jag hade vågat hoppas på. Man blev som nersugen i boken och kunde inte sluta läsa!

 

Förr eller senare exploderar jag är en historia som jag själv -tyvärr- kan relatera till och jag hade gråten i halsen flera gånger. John Greens skriver väldigt bra och är otroligt duktig på att måla med orden.

 

Karaktärer

Hazel- Blyg liten prick. Jag älskar Hazel. Hon är en så sjukt bra uppbyggd karaktär. Hon är inte den jobbiga typen man nästan kvävs av, hon är inte den perfekta typen som får alla killar  utan en trevlig typ, som det går att relatera till.

 

Författare

John Green har skrivit Förr eller Senare expolderar jag. Han är förutom författare även youtuber.


Betyg 5/5 No explanation needed

Av Elise - 28 december 2013 22:43

Även fast du kanske älskar Twilight inspirerade vampyrböcker så är det att rekommendera att pröva olika typer av böcker och författare. Det gör din läsning mer varierat

 

1. Ta tips från en kompis

Vem känner inte dig bättre än dina vänner. Fråga dem om de har läst något bra på sistone.


2. Läs bokbloggar

Vi bokbloggar är skapade för att ge er tips om böcker. Varför inte läsa några? Du kan börja med min :)


3. Pröva nya författare

Några tips är: John Green, Lisa Bjärbo och Sarah Dessen.


4. Bokcirkla

Att bokcirkla med några kompisar är rikligt kul. Du lär med all säkerhet hitta några nya bokbloggare!


5. Låna böcker som rekommenderas på biblioteket

Det finns andledning att dem rekommenderas! Rekommenderade böcker “står” oftast upp i bokhyllan så att man kan se framsidan.

Av Elise - 21 december 2013 22:42

Bästa jag läst på länge!

Namn: Miss Peregrines hem för besynnerliga barn

 

Original titel: Miss Peregrine’s Home for Peculiar Children

 

Del: ½ (så länge utkomna)

 

Författare: Ransom Riggs

 

Omslag

Det kanske jag som helt enkelt älskar svart och vit konst, men detta omslag måste ni hålla med om är

 

Handling

“En ödslig ö. Ett övergivet barnhem. Och en samling märkliga fotografier. Sextonårige Jacob tror inte längre på de historier hans farfar brukade berätta för honom.

 

Skrönorna om barnen med märkliga förmågor är bedrägliga minnen från hans farfars barndom, och samlingen med sepiatonade fotografier är såklart bara ett av farfars alla påhitt. Men omständigheterna kring farfaderns död tar Jacob till en avlägsen ö utanför Wales kust och till de fallfärdiga ruinerna av Miss Peregrines hem för underliga barn.”

 

Miss Perkings hem för besynnerlig barn är mycket riktigt en väldigt unik bok. Den är inte lik något jag någonsin läst.

 

Det jag mer än älskar med denna bok är att den är så sjukt creepy och läskig. Man ryser konstant (och detta kommer ifrån mig!) Boken är dessutom i grund och botten baserad på verkliga händelser, vilket endast är till fördel.

 

Ett annat sjukt stort plus är alla bilderna i boken! Ungefär 20-30 bilder är med jämna mellan rum dyker upp. Nästan alla bilderna är från 50-talet och hittade på loppisar.

Karaktärer

Jacob- Intressant typ. Jacob är en väldigt intressant karaktär att läsa om. Han är inte tråkig eller mainstream och inte jobbig. Finns inte speciellt mycket mer att säga om honom.

 

Författare

Ransom Riggs har skrivit denna bok. Förutom Miss Peregrines hem för besynnerliga barn

har han även skrivit en andra delsom heter Hallow City.


Betyg: 5/5 utan tvekan

Presentation


Hej! Jag heter Elise. Mina största intresse är läsning och skrivning vilket är huvudorsaken till att jag började att blogga.

Vill du veta mer om mig, eller min blogg? Klicka då på "Visa presentation"

Fråga mig

6 besvarade frågor

Omröstning

Vilken bok som blir film är du mest sugen på att gå och se?
 Boktjuven (The booktheif)
 Divergent (Divergent)
 Förr eller senare exploderar jag (The fault in our stars)
 Revolt del 1 (Hunger games Mockingjay part 1)
 Hobbit
 Den utvalde (The Giver)
 Alla!
 Någon annan
 Ingen
 Tvättbjörn?

Att veta

Vad händer nu?

Just nu läster jag Allt och lite till av Sara Dessen. 

 

Vilka böcker kommer det recension på?

*Färgen på drömmar

*De rätta

*Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvan

*Spökstaden

*Allt och lite till

*De utvalda

Vart kan vi nå dig?

http://ask.fm/bokbbloggis 

 eller skriver ni något i komentarerna eller ställer en fråga i frågerutan.

 

Vilka böker ska du läsa sen? 

Andra böker jag kan hitta på biblioteket och böcker som ni har förslagit.

 

Finns det någon bok du vill att jag ska läsa? Komentera mer än gära!

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Skapa flashcards