Direktlänk till inlägg 16 januari 2014

Recension - Dubbelgångare

Av Elise - 16 januari 2014 19:41

Dubbelgångare är en helt unik bok med en otroligt känsloladdad historia

 

Namn: Dubbelgångare

 

Original titel: The dubble life of Cassiel Roadnight

 

Del: -

 

Författare: Jenny Valentine



Omslag

Ett ganska basic men ett väldigt fint omslag. Det är inte för mycket krims krams på den heller. Jag tycker dock att färgvalet var lite konstigt och att hela omslaget är ganska udda för att vara en deckare. Var är mina poliser, skuggor och blodiga vapen? Va?

 

Handling

“Chap har ingen aning om vilken stort misstag han begår när han snor Cassiel Roadnights identitet - En kille som mystiskt varit försvunnen i två år. Han kastas rakt in i ett familje drama som inte både döljer mörka hemligheter om vad som hände med Cassiel, utan även han själv”

 

Jag ÄLSKADE Dubbelgångare. Även fast jag sällan fastnar för deckare så var Dubbelångare en självklar favorit från min sida. Även fast dubbelgångare inte sägs vara lika bra som Valentines föregående böcker så tycker jag att dubbelgångare sätter ribban ganska högt.

 

Något jag dock saknar med Dubbelgångare är lite mer action. Som tidigare nämnt- Så står Dubbelgångare ut i mängden och saknar därmed blod, dektektiver och action. Det finns en slagsmåls sen i boken (vilket jag inte tänker skriva för mycket om hehehe…) vilket känns lite tomt. Boken blir lite långtråkig ibland också, men inget som förstör boken.

 

Valentine har istället för deckaraction lagt ner mycket tid på familjens relationer. Efterson Chap tar en annan persons liv skapar detta en mängd med konstiga situationer där Chap måste gissa sig ut. Ett exempel är när Chap (som är vegetarian) får reda på att köttbullar var Cassiels favoritmat. Han får en stortalrik med just kötbullar till middag och får sedan plågsamt äta upp maten.


Karaktärer

Chap- Även fast man inte får veta så mycket om Chap från början formas Chap som person i boken. Han får reda på vem han egentligen är - och vem Cassiel egentligen är. Jag vill inte skirva för mycket om Chap då jag kommer avslöja handligen med det.

 

Författare

Jenny Valentine har skrivit denna boken. Hon hade sitt genombrott med Hitta Violet Park några år innan Dubbelgångare släpptes.

 

Betyg: 3/5

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Elise - 19 maj 2015 18:07

Så, då var det klart. En ny blogg, ett nytt system och ett nytt inlägg Allt hittar du där: http://bokmonstret.weebly.com/ Tack för den här tiden bloggplatsen. ...

Av Elise - 17 maj 2015 16:58


Nu har det varit stilla här i ungefär 5 månader. Känns som jag svikit er och mig själv, men jag har verkligen inte haft mycket tid det senaste halvåret. Skolan och familjen har kommit i vägen och jag har helt enkelt inte hunnit. Nu är det snart som...

Av Elise - 26 december 2014 10:45


En magnifikt serie har (självklart) ett lika magnifikt slut!   Titel: De rätta Orginal titel: Specials Del: 3 av 3 Författare: Scott Westerfeld   Omslag Jag har tidigare skällt på dem fula omslagen till trilogin. Men jag ska ärligt...

Av Elise - 24 december 2014 19:36


 

Av Elise - 24 december 2014 13:08


God jul bokslukare! Idag vill jag tipsa er om bloggen Bokmarsvinet   Bloggen handlar om (surprize, surprize) om böcker. Amayah är 12 år gammal och hennes blogg är relativt ny, men hon har haft en tidigare som jag har följt. I sin blogg har Am...

Presentation


Hej! Jag heter Elise. Mina största intresse är läsning och skrivning vilket är huvudorsaken till att jag började att blogga.

Vill du veta mer om mig, eller min blogg? Klicka då på "Visa presentation"

Fråga mig

6 besvarade frågor

Omröstning

Vilken bok som blir film är du mest sugen på att gå och se?
 Boktjuven (The booktheif)
 Divergent (Divergent)
 Förr eller senare exploderar jag (The fault in our stars)
 Revolt del 1 (Hunger games Mockingjay part 1)
 Hobbit
 Den utvalde (The Giver)
 Alla!
 Någon annan
 Ingen
 Tvättbjörn?

Att veta

Vad händer nu?

Just nu läster jag Allt och lite till av Sara Dessen. 

 

Vilka böcker kommer det recension på?

*Färgen på drömmar

*De rätta

*Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvan

*Spökstaden

*Allt och lite till

*De utvalda

Vart kan vi nå dig?

http://ask.fm/bokbbloggis 

 eller skriver ni något i komentarerna eller ställer en fråga i frågerutan.

 

Vilka böker ska du läsa sen? 

Andra böker jag kan hitta på biblioteket och böcker som ni har förslagit.

 

Finns det någon bok du vill att jag ska läsa? Komentera mer än gära!

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2014 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards