Alla inlägg den 11 februari 2014

Av Elise - 11 februari 2014 20:21

Böcker med endast ett ord som titel? Maj gad!

 

Namn: Ful

 

Original titel: Uglies

 

Del:1/3

 

Författare: Scott Westerfield



Omslag

Är titeln baserad på omslagets snygghet eller (fatta ni? för boken heter Ful...) Nej, bara skoja.

 

Omslaget här är ganska snyggt faktiskt. Inte för mycket text, inte för mycket krimskarams utan en fin modern framsida. Jag måste erkänna att omslaget inte gör boken, böcker med sjukt fula omslag kan vara otroligt bra ändå, men det är ändå omslaget på en bok som vill få köparen att vilja ha boken.

 

Värt att berätta är även att ansiktet på framsidan ser extremt roligt ut i olika vinklar. Väldigt underhållande.


Handling

“I en värld där alla är extremt vackra, är det normala fult!

Tally kan knappt vänta till sin sextonde födelsedag då hon blir Vacker. Sexton är när förändringen sker - från motbjudande Ful till otroligt attraktivt Vacker. Den dag då man åker som i en katapult rakt in i det högteknologiska paradiset i stadens centrum där ens enda uppgift är att ha superkul! Om bara några veckor fyller Tally sexton …

 

Men Tallys nya vän Shay är inte helt säker på att hon vill bli Vacker. Hon vill hellre försöka leva utanför staden. Myndigheterna erbjuder Tally det värsta tänkbara valet hon kan tänka sig: Hitta sin vän och förråda henne, eller aldrig blir Vacker. Tallys val förändrar hennes syn på världen för alltid”

 

Ful är som du kanske redan har gissat en dystopisk framtid och sci-fi bok. Detta konceptet har funnits ganska länge med det är inte fören Hunger Games exploderade på biografer och såldes slut i bokhandlar Ful- och likanande böcker verkligen fick sitt efterlängtade genombrott.

 

Trotts många likheter med just Hunger Games så är Ful väldigt olik och unik på sitt eget sätt.

 

Det riktigt stora skilnaden, något som jag riktigt fastnade för är bokens mening.  Är det inte bra att gör alla snygga? Skulle våra skönhets ideal försvinna då?



Karaktärer

Tally - Tally ser till en början med ut att vara en väldigt förutsägbar karaktärr. Hon faller för killen hon inte ska falla för (förbjuden kärlek ugh), hon begår misstag som känns påtvingade och dumma.

 

Författare

Scot Westerfield har skrivit Ful och dess två uppföljare. Boken beräknas bli film.

 

Betyg:  4/5

Presentation


Hej! Jag heter Elise. Mina största intresse är läsning och skrivning vilket är huvudorsaken till att jag började att blogga.

Vill du veta mer om mig, eller min blogg? Klicka då på "Visa presentation"

Fråga mig

6 besvarade frågor

Omröstning

Vilken bok som blir film är du mest sugen på att gå och se?
 Boktjuven (The booktheif)
 Divergent (Divergent)
 Förr eller senare exploderar jag (The fault in our stars)
 Revolt del 1 (Hunger games Mockingjay part 1)
 Hobbit
 Den utvalde (The Giver)
 Alla!
 Någon annan
 Ingen
 Tvättbjörn?

Att veta

Vad händer nu?

Just nu läster jag Allt och lite till av Sara Dessen. 

 

Vilka böcker kommer det recension på?

*Färgen på drömmar

*De rätta

*Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvan

*Spökstaden

*Allt och lite till

*De utvalda

Vart kan vi nå dig?

http://ask.fm/bokbbloggis 

 eller skriver ni något i komentarerna eller ställer en fråga i frågerutan.

 

Vilka böker ska du läsa sen? 

Andra böker jag kan hitta på biblioteket och böcker som ni har förslagit.

 

Finns det någon bok du vill att jag ska läsa? Komentera mer än gära!

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2014 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Skapa flashcards