Alla inlägg den 1 april 2014

Av Elise - 1 april 2014 20:42

Here we go...

 

Namn: Lexbok

 

Original titel:-

 

Del:-

 

Författare: Sara Kadefors

 

Omslag

Vi har ett ganska typiskt omslag för en ungdoms bok. Massvis med ögon/munnar/näsor/fötter/annan diverse kroppsdel som pryder omslaget. Jag kan försäkra er, ögonen, näsan och munnen har ingenting med handlingen eller karaktärerna att göra överhuvudtaget! Omslaget kan ha en djupare mening, så som att alla är vi lika eller så kanske den refererar till när Lex blir Maya. I mina ögon...inte direkt

 

Handling

“Lex går sista året i gymnasiet och är så less. Less på alla prestationskrav och hetsen om entreprenörstänk, som ställs på henne och andra unga i dag. I protest skapar hon alter egot Maya som via sin blogg revolterar mot allt vad framgångssagor heter. Men vad händer när bloggen plötsligt visar sig vara just en riktig framgång?”

 

Jag måste säga att jag är förvånad att detta inte är ännu en gymnasiebok där allt ungdomarna gör är att supa, knarka och ligga runt.

 

Ta-da! Lexbok mina damer och herrar, Lexbok!

Lexbok är en på många sätt hemsk bok. Handlingen är totalt förutsägbar. Att någon låtsas vara någon annan, blir påkommen mitt i sucéen, blir hatad och sedan mår rätt så okej är med i varanann bok som man stötter på. Detta är inte originellt, inte roligt att läsa om och det känns snarare som om Kadefors endast klippt handlingen rakt av från vilken annan bok som helst.  



Karaktärer

Lex- Jag ska vara ärlig. Någon mer barnslig och självisk huvudkaraktär får man leta efter. Jag måste medge att Lex är inte en karaktär som bara är dum- men hon är så otroligt jobbig. Varför kan hon inte växa upp och ta tag i sitt liv lite grann? Och snälla, personer på Gymnasiet beter sig inte så här. Just saying.

 

Författare

Sara Kadefors har tidigare skrivit Sandor /slash/ Ida som har filmatiserats


Betyg 1/5 Surprise, Surprise!

Av Elise - 1 april 2014 19:53

Det har varit jättesvårt att utse en vinnare. Ni har ju så fina bloggar! Ni som inte vann denna gången får självklart vara med nästa månad också. Ni kan helt enkelt köra på tills ni vinner.

Vinnaren denna månad är...


Amayahpapayah!


 

Det här med att motivera anledningen till att bloggen vinner börjar bli lite svårt eftersom bloggar som tilltalar mig ofta är i ungefär samma stil. Men den här gången måste jag nog ta och säga så ändå, än en gång, för här snackar vi verkligen någon som vet hur man tar bilder! Designen är jättesnygg och inläggen är bra skrivna och intressanta att läsa.

 

Bloggen hittas här

 

Ni som vill delta i månadens blogg Maj och få er blogg att synas i en månad

Skriv bara i komentarsfältet att du är med och ha med en länk till eran blogg. Din blogg får handla om allt möjligt. Nästa vinnare dras i början av Maj!

Presentation


Hej! Jag heter Elise. Mina största intresse är läsning och skrivning vilket är huvudorsaken till att jag började att blogga.

Vill du veta mer om mig, eller min blogg? Klicka då på "Visa presentation"

Fråga mig

6 besvarade frågor

Omröstning

Vilken bok som blir film är du mest sugen på att gå och se?
 Boktjuven (The booktheif)
 Divergent (Divergent)
 Förr eller senare exploderar jag (The fault in our stars)
 Revolt del 1 (Hunger games Mockingjay part 1)
 Hobbit
 Den utvalde (The Giver)
 Alla!
 Någon annan
 Ingen
 Tvättbjörn?

Att veta

Vad händer nu?

Just nu läster jag Allt och lite till av Sara Dessen. 

 

Vilka böcker kommer det recension på?

*Färgen på drömmar

*De rätta

*Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvan

*Spökstaden

*Allt och lite till

*De utvalda

Vart kan vi nå dig?

http://ask.fm/bokbbloggis 

 eller skriver ni något i komentarerna eller ställer en fråga i frågerutan.

 

Vilka böker ska du läsa sen? 

Andra böker jag kan hitta på biblioteket och böcker som ni har förslagit.

 

Finns det någon bok du vill att jag ska läsa? Komentera mer än gära!

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2014 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Skapa flashcards