Alla inlägg den 13 april 2014

Av Elise - 13 april 2014 22:36

Cirkeln trilogin har mer än ett legendariskt slut.

 

Namn: Nycklen

 

Original titel: -

 

Del: 3/3 Cirkeln

 

Författare: Sara Bergmark Elfgren, Mats Strandberg



Omslag

 

Handling

Det har gått drygt en månad sedan tragedin i Engelsfors gymnasiums gympasal. De utvalda får ingen tid att återhämta sig innan deras värld vänds upp och ner igen. Frågor besvaras. Hemligheter avslöjas. Lojaliteter prövas. Tiden håller på att rinna ut och till slut kan De utvalda bara vara säkra på en sak: Allt kommer att förändras.   

 

Jag hade mer än höga förväntningar på nycklen. Men jag blev inte besviken, tvärtom jag blev hellt slagen av hur fint och bra Mats och Sara har lyckats knyta samman triologin

Nycklen är en bok du riktigt sugs in i. Den är spännande och fartfylld från sida ett. Cirkeln trilogin har mer än ett legendariskt slut.

 

Karaktärer

Jag måste dock medge att jag är rätt sur över att dem dödade en av mina favorit karaktär. Inte okej, inte okej! Jag gick seriöst resten av dagen och var förbannad över detta. Dessutom så nämns hen bara i ett stycke vid hens död, som om det inte vore viktigt över huvud taget. Mats och Sara, why you do this to me? Jag vill inte spoila för mycket för er, så jag säger inte karaktärens namn.

 

Minoo- Jag tycker att Minoo har blivit en av dem mest intressanta karatkärerna. Innan har det varit lite hit och dit, och jag har mest tyckt att hon var gnällig och sterotypisk. Minoo får alla trådar uppknutna och finner sig själv och blir, som sagt, en väldigt fin karaktär.

 

Linnéa- Linnéa var en av dem kraktärer jag har hat/älskat genom exakt hela trilogin. Hon är både så sjukt stark men samtidigt så elak och gnällig. Jag tycker det sist nämnda är det Linnéa visar upp mest i Nycklen.

 

Vanessa- Vanessa går i Nycklen igenom med en av dem värsta/största karaktärsvändningarna någonsin. Hon visar att hon give zero fucks och att hon inte behöver haters och lögnare. You go girl.

 

Anna-Karin- Jag har, precis som Linnéa både hatat och älskat Anna-Karin genom hela triologin. Sista boken är inget undantag. Jag vet ärligt talat inte vad jag ska säga om henne föutom att hon är Anna-Karin. Anna-Karin är Anna-Karin

 

Författare

Sara Bergmark Elfgren och Mats Strandberg har tillsammans skrivit Nycklen. De har tidigare även skrivit Cirkeln och Eld, bok ett respektive två i Cirkeln trilogin.   

 

Betyg: 5/5 Alla dagar i veckan

Av Elise - 13 april 2014 21:22

Månadens booktuber i April är….

 

*Stor trumvirvel*

 

...Katytastic!



Katytastic är en av mina favoritbooktubers. Katytastic, eller Kat som hon heter, är en tjej som föutom att läsa brukar färga håret i alla möjliga färger och hon pratar är koreanska.

 

Grejen med Kat är att hon är väldigt rakt på sak och tydlig med vad hon vill få sagt. Vloggarna är alla genomtänkta, noggrant gjorda och ingenting som bara “rafsas” ihop. Hon har en del återkommande serier, så som NaNoWriMotips , bookhauls och bookshelf tours.

 

En kul detalj är att Kataldrig blinkar för att hon klipper så pass fort. Vilket är både läskigt och konstigt på samma gång.

 

Gillar Kats bokrecensioner lika mycket som jag?

Kolla då in klippen nedan

https://www.youtube.com/watch?v=tE7FjEPLHFk

https://www.youtube.com/watch?v=5ZQGrSfd_BU

https://www.youtube.com/watch?v=5trtcGzY0jk



Ni hittar Katytastic’s kanal här

Presentation


Hej! Jag heter Elise. Mina största intresse är läsning och skrivning vilket är huvudorsaken till att jag började att blogga.

Vill du veta mer om mig, eller min blogg? Klicka då på "Visa presentation"

Fråga mig

6 besvarade frågor

Omröstning

Vilken bok som blir film är du mest sugen på att gå och se?
 Boktjuven (The booktheif)
 Divergent (Divergent)
 Förr eller senare exploderar jag (The fault in our stars)
 Revolt del 1 (Hunger games Mockingjay part 1)
 Hobbit
 Den utvalde (The Giver)
 Alla!
 Någon annan
 Ingen
 Tvättbjörn?

Att veta

Vad händer nu?

Just nu läster jag Allt och lite till av Sara Dessen. 

 

Vilka böcker kommer det recension på?

*Färgen på drömmar

*De rätta

*Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvan

*Spökstaden

*Allt och lite till

*De utvalda

Vart kan vi nå dig?

http://ask.fm/bokbbloggis 

 eller skriver ni något i komentarerna eller ställer en fråga i frågerutan.

 

Vilka böker ska du läsa sen? 

Andra böker jag kan hitta på biblioteket och böcker som ni har förslagit.

 

Finns det någon bok du vill att jag ska läsa? Komentera mer än gära!

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2014 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Skapa flashcards