Alla inlägg den 26 april 2014

Av Elise - 26 april 2014 20:58

Efter att ha tampats med Delirium trilogin i ett halv år har jag fortfarande ingen aning om hur man stavar eller uttalar någon av titlarna på böckerna.

 

Namn: Rekviem

 

Original titel: Requiem

 

Del: 3/3 Delirum

 

Författare: Lauren Oliver

 

Omslag

Omslaget till Rekviem är inte helt olikt sina föregående kompisar. Vi får ett helcoolt guldigt omslag med ännu glansig text med ett ansikte i och (självfallet) en massa onödigt krimskrams runt om. Som sagt tidigare så hade man kunnat skippat ansiktet i bakgrunden på texten. Det ser bara så tramsigt ut och när texten och bakgrunden redan är så glansig behövs inte ännu mer glans. Sen har jag inte riktigt förståt varför nästan alla omslag har en massa ögon och/eller ben på sig. Överlag så har Delirum trilogin otroligt finna omslag.

 

Handling

“I ett framtida Amerika genomgår alla över arton år en behandling i syftet att ta bort känslor som är en fara för samhällsordningen. Kärlek är det värsta som kan hända. De som motsätter sig behandlingen blir inspärrade på mentalinstitutioner eller bestraffas med döden. De som lyckas fly tvingas leva som utstötta i Vildmarken. När Lena blev förälskad i Alex tvingades hon lämna sitt gamla liv bakom sig. I Vildmarken stötte hon på motståndsrörelsen och anslöt sig till deras kamp mot den förtryckande regimen... “

 

Låt oss först bara minnas hur Pandemonium slutade. För er som inte minns, så med världen cliffhanger. Varför Oliver? VARFÖR?!?!?! Det tog mig en halv evighet att lägga vantarna på Rekviem och spänningen var olidlig.

 

Rekviem är en ganska typsik Lauren Oliver bok. Storyn börjar enkelt,  men är inte seg. Efter ungefär halva boken hettar det upp för att till sist explodera. Du får med andra ord sitta och hålla för sidan så att du inte ska spoila och förstöra för dig själv. Och nu till delen som slet mig i två bitar. Slutet. Vi får ett öppet slut.  Varför Oliver? VARFÖR?!?!?!

 

Okej, nu till saken. Rekviem är en väldigt bra bok. Alla Lauren Oliver böcker är bra. Rekviem lyckas knyta ihop triologin någon sådär men lämnar inte allt för många frågor besvarade.


Karaktärer

Lena- Jag skulle inte vilja säga att Lena ändras speciellt mycket i Rekviem. Hon har i tidigare böcker gått från helt magisk till jobbig och tillbaks igen, men fokusen ligger inte riktigt på Lena i Rekviem (vill inte spoila något) Lena känns som en medioker karaktär.

 

Författare

Rekviem är skriven av Lauren Oliver, som även har skrivit “Resten får du ta reda på själv” och “Lisel och Po”

 

Betyg: 4/5.

Presentation


Hej! Jag heter Elise. Mina största intresse är läsning och skrivning vilket är huvudorsaken till att jag började att blogga.

Vill du veta mer om mig, eller min blogg? Klicka då på "Visa presentation"

Fråga mig

6 besvarade frågor

Omröstning

Vilken bok som blir film är du mest sugen på att gå och se?
 Boktjuven (The booktheif)
 Divergent (Divergent)
 Förr eller senare exploderar jag (The fault in our stars)
 Revolt del 1 (Hunger games Mockingjay part 1)
 Hobbit
 Den utvalde (The Giver)
 Alla!
 Någon annan
 Ingen
 Tvättbjörn?

Att veta

Vad händer nu?

Just nu läster jag Allt och lite till av Sara Dessen. 

 

Vilka böcker kommer det recension på?

*Färgen på drömmar

*De rätta

*Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvan

*Spökstaden

*Allt och lite till

*De utvalda

Vart kan vi nå dig?

http://ask.fm/bokbbloggis 

 eller skriver ni något i komentarerna eller ställer en fråga i frågerutan.

 

Vilka böker ska du läsa sen? 

Andra böker jag kan hitta på biblioteket och böcker som ni har förslagit.

 

Finns det någon bok du vill att jag ska läsa? Komentera mer än gära!

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2014 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Skapa flashcards