Alla inlägg under november 2013

Av Elise - 30 november 2013 22:02

Som rubriken lyder, imorgon börjar min julkalender! Jag kommer att varje dag svara på en fråga! Låter bra eller hur?


1. Vad är det konstigaste du hittat i en bok?

    En sönderriven hundralapp.

2. Vilken bok trodde du att du skulle tycka om men gjorde inte det?

   Flyga högt av Katarina von Bredow

3. Vilken är din favorit booktuber? (om du följer någon)

   Följer många, men favoriten är  polandbananasBOOKS

4. Om du skulle skriva en bok, vad skulle den heta och vad skulle den handla om?

   Jag vet inte vad jag skulle döpa boken till, med en fantasy med palats, kungar och magi.

5. Twlight, Hunger games eller Harry Potter? Vilken är bäst?

  HARRY POTTER!!!!

6. Köpa nya böcker eller låna gamla?

  Jag lånar oftast gamla böcker.

7. Vem är din favorit författare?

Lauren Oliver!

8. Var läser du oftast böcker?

I min garderob med en ficklampa fast oftast i min säng.

9. Pocket eller inbundna?

Beror på.

10. Ser du filmen före du läser boken eller tvärt om?

Läser boken först.

11. Skulle du tänka dig att skriva en novell eller roman?

Ja, kanske det.

12. Vilken är den tjockaste boken du läst?

Ingen aning, men jag skulle gissa på 500-700 sidor.

13. Skriver/ritar du något i dina böcker?

Nej.

14. Kan du lyssna på musik samtidigt som du läser?

Beror på. Jag kan aldrig läsa när det är helt tyst. När det händer sätter jag på soundtraket till Alice i underlandet.

15. En riktigt bra bok du tycker alla borde läsa?

Hungergames, Cirklen trilogin och Lydias konstäventyr böckerna.

16. En författare du tycker alla borde läsa något av?

Lauren Oliver!

17. Favorit bokbloggare?

Alla som jag har länkata här brevid -->

18. Favorit ställe att läsa på?

I garderroben

19. En udda bok som du gillade?

Miss Perkings hem för besynerliga barn

20. En udda bok som du inte gillade?

Vet inte o-o

21. En bok som du kan läsa om hur många gånger som helst utan att tröttna på den?

Alice i underlandet.

22. Äter/Dricker du något när du läser?

Aldrig

23. Viker du hundöron eller bryter rygg?

Hundöron viker jag inte, men bryter rätt ofta rygg.

24. Bokmärken eller random lappar?

Random lappar.


Av Elise - 26 november 2013 20:18

Hej bokläsare.

Har tänkt att frächa upp bloggens utbud och recensions uppbyggnad. Vill gärna ha fler bokbloggar att läsa och följa. Säg mer än gärna till så får du en plats bland länkarna!

Av Elise - 24 november 2013 20:12

Är inte detta en sång också?

 

Namn: Det är så logiskt alla fattar utom du


Original titel: -


Del: -


Författare: Lisa Bjärbo


Omslag

Bjärbos omslag är mer än älskvärda. Varenda gång man har plockat upp en av hennes böcker i bibloteket och vänder på den för att läsa vad den handlar om så mötts man av titeln och inte ett ord om vad boken handlar om. Det enda dem saknar är ett LURAD!!! i fetstil över hela baksidan.


Det finns med andra ord inget att klaga över omslaget. Lite text på baksidan så jag hade vetat vad det är för typ av bok jag har i händerna bara.


Handling

Ester och Johan har känt varandra sen urminnes tider. Men det är inte fören Johan av misstag berättar hans största hemlighet sen fyra år tillbackas. Han är kär i Ester. Hela universum rasar för dem båda. Plötsligt kan dem inte ses tillsammans eller göra allt som dem brukade göra utan att det blir pinsamt och konstigt. Nu sätts hela deras vänskap och relation på prov.


Det finns två viktiga faktorer här. 1. Handlingen 2. Språket. Handlingen var inget speciellt alls. En typical ungdoms bok helt enkelt. Så vad gör Det är så logiskt alla fattar utom du till en läsvärd bok? Språket mina damer och herrar, språket. Bjärbo använder slang och vardags språk hos ungdomar som både gör handlingen och karaktärerna mer levande.


Kort sagt. Handlingen är inte speciellt unik men språket lyfter boken till ett nytt universum.


Karaktärer

Ester- Sjukt skön.


Johan- Fjollig, men ändå intressant att läsa om.


Många författare har tendensen att gräva sig ner i sterotyper eller inte göra karaktärerna unika eller överhuvud taget värklighets relaterade alls. Både Ester och Johan är sjukt verklighets trogna och det känns som hela tiden som om man faktiskt är inuti Johans eller Esters huvud.


Författare till denna bok är (hör och häpna) Lisa Bjärbo! Hon har skrivt Allt jag säger är sant också, som jag även har recenserat.


Betyg: 5/4 Lite roligare handling, och du hade fått jakpott

#Bokbloggis #Bokblogg #Bok #LisaBjärbo #Recension

Av Elise - 20 november 2013 20:42

Hej bokslukare!

Idag har jag lånat och lämnat en ny omgång böcker. Hela biblioteket var i stortsätt tömt på böcker. En skrikig dagisklass fanns på andra sidan biblioteket också, vilket inte gjorde något bättre för den delen. Jag hittade dock två böcker jag länge velat läsa och som jag är glad jag hittade.


Böcker jag lämnat:

 

Böcker jag lånat:

   

Av Elise - 19 november 2013 20:28

Medelmåttig mellanbok. Inget nytt här.

Namn: Pandemonium


Original titel: Pandemonium


Del: ⅔ (Delirium)


Författare: Lauren Oliver


Omslag

Pandemonium har ett väldigt fint omslag. Jag älskar att den glänser och färgerna är glasklara. Fortfarande förstår jag inte varför man ska ha ett ansikte bakom texten. Det var fint som det var! Det blir för mycket för min smak. Hade varit finare om man fick med mer fåglarna och busken som finns längst ner på omslaget.


Handling

“Den gamla Lena är död. Hon lämnades kvar med Alex blodiga kropp bakom en mur av eld och rök, när de tillsammans försökte fly till vildmarken. Den nya Lena lever från dag till dag. I Vildmarken finns inget förflutet. Det enda som spelar någon roll är nuet, och vad som kommer att hända i framtiden. Och i framtiden finns en möjlighet att motarbeta regimen. I framtiden finns hopp. “


Pandemonium är en typisk mellan bok. Boken går på halvfart fram till den 70 sista sidorna då en slutstrid och till slut en cliffhanger som ska få läsaren att nästan dö av väntan innan stackaren lyckats ta sig till biblioteket för att låna nästa. Inget speciellt altså.


Även om denna bok var lite av en besvikelse kommer jag ha väldigt höga förväntningar på nästa (och sista!!!) boken i Delirium triologin. Cliffhangern Lauren har  lyckats skapa är väldigt bra.


Karaktärer

Lena- Har förändrats. Det lilla småfjantiga tjejen är borta och i hennes plats är en mognare Lena. Det är mycket roligare och intressantare att läsa om Lena nu än i delirium. Hon slås mot fiender och är en riktig kämpe vilket gillas starkt.


Författare

Lauren Oliver är en av mina favorit författare och har skrivit böcker som Resten får du ta redan på själv och Liesl och Po.


Betyg 3/5 Ingen wow upplevelse direkt men klart läs värd.

Av Elise - 11 november 2013 20:55

Hej Bokläsare!

Idag, den 11 november, börjar bokbloggs tävligen. Gå in och rösta HÄÄR, HÄÄR OCH HÄÄR!

Av Elise - 10 november 2013 20:02

Jag blev så sjukt överraskad

Namn: Boktjuven


Original titel: The book theif


Författare: Markus Zusak


Del: -


Omslag

Så sjukt fint. Jag älskar att man får en känsla av att det är så här det hade kunnat se ut när Liesel hade tagit en bok och börjat läsa. Guldstjärnan på det hela är att man gjort att i svart och vitt. Hade man gjort gardinerna (eller draperiet) också hade det varit toppen.


Handling

När döden berättar en historia, måste du lyssna.

Det är egentligen bara en liten historia som, bland annat, handlar om: en flicka, några ord, en dragspelare, några fanatiska tyskar, en judisk slagskämpe och en hel del stölder.


"Tyskland 1939. Landet håller andan. Döden har aldrig haft mer att göra, och det är bara början.

Nioåriga Liesel Meminger bor hos en fosterfamilj. Hennes föräldrar har tagits till ett koncentrationsläger och hennes lillebror är död.

Liesel är en boktjuv - hon stjäl från nazisternas bokbål, från borgmästarens bibliotek, varhelst böcker finns att finna. Hon delar böckerna med sina grannar när de sitter i skyddsrummen och med den judiske man som gömmer sig i hennes källare. Detta är Liesels berättelse. Och berättelsen om dem som bodde på Himmel Strabe när bomberna föll."


Jag älskade den här boken från sida ett. Den är så levande och så nyskapande och olikt allt annat jag tidigare läst.  Hela boken är skriven i dödens perspektiv vilket är en genialisk idé som Markus Zusak lyckas briljant med. Den är kuslig både mystig.  


Boken är skriven otroligt bra. Den berör hjärtat (speciellt när Lisels bror dör, eller hennes pappa skickas ut i krig.) Den skildarar hur hemsk och eländig världen kan vara.


Karaktärer

Liesel- Väcker hopp till liv. Liesel är en otroligt verkligthets trogen karaktär och jag tyckte hon  var intressant att läsa om. Hon är ingen stereotyp eller en person som du redan innan boken börjar vet exakt hur hon/han ska sluta som.  


Betyg: 5/5 Full pott räcker inte, så den får någon form av guldstjärna också.

Presentation


Hej! Jag heter Elise. Mina största intresse är läsning och skrivning vilket är huvudorsaken till att jag började att blogga.

Vill du veta mer om mig, eller min blogg? Klicka då på "Visa presentation"

Fråga mig

6 besvarade frågor

Omröstning

Vilken bok som blir film är du mest sugen på att gå och se?
 Boktjuven (The booktheif)
 Divergent (Divergent)
 Förr eller senare exploderar jag (The fault in our stars)
 Revolt del 1 (Hunger games Mockingjay part 1)
 Hobbit
 Den utvalde (The Giver)
 Alla!
 Någon annan
 Ingen
 Tvättbjörn?

Att veta

Vad händer nu?

Just nu läster jag Allt och lite till av Sara Dessen. 

 

Vilka böcker kommer det recension på?

*Färgen på drömmar

*De rätta

*Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvan

*Spökstaden

*Allt och lite till

*De utvalda

Vart kan vi nå dig?

http://ask.fm/bokbbloggis 

 eller skriver ni något i komentarerna eller ställer en fråga i frågerutan.

 

Vilka böker ska du läsa sen? 

Andra böker jag kan hitta på biblioteket och böcker som ni har förslagit.

 

Finns det någon bok du vill att jag ska läsa? Komentera mer än gära!

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Skapa flashcards