Alla inlägg under oktober 2013

Av Elise - 30 oktober 2013 21:30

Fortsättningen på Cirkeln trilogin hettas upp några tusen grader av Eld.

   

Namn: Eld


Original titel: -


Del: ⅔ (Cirkeln)


Författare: Mats Strandberg, Sara Bergmark Elfgren


Omslag

Samma omslag som förra boken. Liten besvikelse, men i Eld förklaras varför det är ett hjärta, ett par rosor och massa annat tjofs på framsidan. I ett tillfälle ska Linnéa sitt och rita detta. Vilket gillas. Now i can die in peace.


Handling/förtal

De utvalda ska börja andra året på gymnasiet. Hela sommarlovet har de hållit andan i väntan på demonernas nästa drag. Men hotet kommer från ett håll de aldrig kunnat förutse.


Jag var förvånad över hur bra uppföljaren till Cirkeln blev. Dem flesta böcker brukar ha en kanonbra första bok, sedan tappa allt i andra boken och slutligen falla med näsan i marken på tredjeboken. Inte Cirkeln trilogin. Alla lösa trådar från förra boken knyts samman. Jag har stora förväntningar på Nycklen som är den sista delen i trilogin.  


Karaktärerna:

Ida- I förra boken fick vi lära känna en mycket fåfäng karaktär med inte så mycket karaktärs drag. I Eld utvecklas Ida otroligt mycket. Hon får med personlighets drag och blir en mer verklighets trogen karaktär.


Anna-Karin- Jag blir mer än glad av att Anna-Karin är med. Även fast hon kan vara för mycket  ibland så känns det som Anna-Karin får boken lite rolig och lättar upp stämningen.


Vanessa- Vanessa är lite mer av en ‘ryck-på-axlarna’ karaktär. Man vet inte riktigt vad som  gör henne speciell. Hon är en typisk tonåringstjej i min ögon.  


Linnéa- Linnéa är min absolut favorit karaktär Dels för jag känner igen mig på hela emo förlora en vän i självmords saken. Och sen så verkar hon mest avslappnad av dem alla. Me gusta!


Minoo- Minoo utvecklas otroligt mycket i Eld. I första boken känns hon ganska meningslös I

Eld får hon en plats och det blir mer intressant att läsa delarna där Minoo är med.


Författaren

Författarna till denna bok är ingen mindre än Mats Strandberg och Sara Bergmark Elfgren. Cirkeln är deras första bok tillsammans. 2012 gav dem ut Eld och 2013 ger dem ut Nyckeln som är båda uppföljare till Cirkeln.


Betyg 5/5 Det här blir svårt att toppa Nycklen….

Av Elise - 29 oktober 2013 19:52

Hej Bokläsare! Idag har jag varit på biblioteket. Resultatet var långt ifrån vad jag trodde jag skulle få hem men man ska inte klaga. Innan jag bestämde mig för Boktjuven och Pandemonium letade jag upp De Utvalda som Klara tipsade om för ett tag sen. Olyckligt vis hittade jag bok 2 och 3 men inte första boken. Typiskt!  


Böcker jag lämnat:

      
Böcker jag lånat:

Av Elise - 22 oktober 2013 20:18

Hej Bloggläsare, Elise här!


Jag blev väldigt glad när jag upptäckte att ännu en bok -the Book Thief- ska bli film. Den kommer ut i november så jag har fortfarande tid på mig att låna och läsa ut den. The book thief är en riktig tegelsten som har haft en plats -allra längst ner dock- på min måste läsa innan jag dör lista som bara blir länge och längre. Så många böcker, så lite tid! Jag såg trailern för några minuter sen och den ser mycket lovande ut.

Klicka här om du inte kan se klippet :D

Av Elise - 21 oktober 2013 20:22

Kärleksroman -på en helt ny nivå

 

Namn: Delirium


Original titel: Delirium


Del: ⅓ (Delirium)


Författare: Lauren Oliver (så klart)



Omslag

Jag tror inte att jag säger (skriver) detta. Jag tyckte faktsikt om detta omslag! Först, det är varken överdrivet eller specielt tomt, utan har funnit en bra balans mellan dessa. Jag menar, bara se på omslaget! Den blå färgen (som visserligen inte syns på bilden) glittara och alla vet att allt blir bättre med glitter.


Om jag måste säga något jag inte gillar om detta omslag, så får det bli ansiktet som är bakom bokens titel. Lite för mycket enligt min smak.


Handling

I framtiden räknas kärleken som en sjukdom. Alla smittade låses in eller möradas. Lena är sjutton och bor i ett framtida Portalnd med hennes moster och kusiner, då hennes mamma tagit självmord. Med bara nittiofem dagar kvar till hennes bot mot kärleken blir hon kär.


Karaktärer

Lena-Det jag älskar med Olivers böcker är att hon gör allt så levande. Lena är en sjukt verklighetstrogen karaktär och det finns inte mycket att klaga på. Lena är nog är en karaktär som man hejar på ut i sista minut.  


Författare

Författaren till denna boken heter Lauren Oliver och är den bästa författaren någonsin.


Betyg 5/5  Jag ser fram emot uppföljaren

Av Elise - 12 oktober 2013 21:30

Go femenism!

Namn: Tusen gånger starkare


Original titel:-


Författare: Christina Herrström

  

Omslag

Nja, detta omslag var inte det bästa. En tjej i idrottskläder sitandes på blått grus har INGET med storryn att göra. Men det kanske är jag som har misstolkat allt. Sanigen kanske är att personen på bilden ska representera Signe, som måste vara tusen gånger starkare för att kunna resa sig upp?


Näe, jag tror mer på teorin om att kamera mannen bara hade velat ha en ursäkt att ta kort på hennes bröst.


Handling

Signe är en blyg 15-årig tjej och i hennes klass är det de bråkiga killarna och den populära Mimi som styr. När den nyinflyttade Saga börjar i klassen sker dock en förändring, hon bryter mot de oskrivna lagarna om hur tjejer bör agera. Till en början beröms hon av lärarna för att hon tar för sig och är stark, jämfört med de andra tjejerna, men då de följer hennes exempel utbryter kaos.


Ärligt talat, så tyckte jag om boken väldigt mycket. Men det som händer i den är inget som skulle kunnat ha hänt IRL. Jag menar, Det är inte realistikst att hela skolan hatar tjejerna och inte ser vad killarna gör.  


Boken har ett snabbt tempo och man blir kastad direkt in i Signes perspektiv. Vilket för mig är en betydande positiv sak.

Karaktärer

Signe- Vi måstte vara tvilingar. Jag känner igen mig någon så oerhört mycket i Signe. Signe (och jag) är extremt blyg men extremt smart. Hon tar lite plats och är oftast tyst. Signe är långt ifrån en karaktär som man stör sig på vilket jag älskar. Bättre huvudperson får man leta efter.


Författar

Författaren till Tusen gånger starkare, Christina Herrström, har tidigare skrivit Ebba och Didrik.


Betyg: 5/5 Helt jävla underbar bok

Av Elise - 12 oktober 2013 20:14

Hej kompisar!

Jag vet att jag inte uppdaterat på länge, men klassresor och skolarbete har kommit ivägen. Jag ska denna helg (och nästan) ha läsmarathon med lite nya böcker.


Böcker jag lämnat:

   
Böcker jag lånat:

       

Av Elise - 4 oktober 2013 21:16

 

Jag har idag lånat "The Giver" en bok av Lois Lowry. Jag ska ha den som kursläsning i engelskan men jag skulle lika gärna kunna recensera den på bloggen.



Ha en fortsatt trevlig fredag!

Presentation


Hej! Jag heter Elise. Mina största intresse är läsning och skrivning vilket är huvudorsaken till att jag började att blogga.

Vill du veta mer om mig, eller min blogg? Klicka då på "Visa presentation"

Fråga mig

6 besvarade frågor

Omröstning

Vilken bok som blir film är du mest sugen på att gå och se?
 Boktjuven (The booktheif)
 Divergent (Divergent)
 Förr eller senare exploderar jag (The fault in our stars)
 Revolt del 1 (Hunger games Mockingjay part 1)
 Hobbit
 Den utvalde (The Giver)
 Alla!
 Någon annan
 Ingen
 Tvättbjörn?

Att veta

Vad händer nu?

Just nu läster jag Allt och lite till av Sara Dessen. 

 

Vilka böcker kommer det recension på?

*Färgen på drömmar

*De rätta

*Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvan

*Spökstaden

*Allt och lite till

*De utvalda

Vart kan vi nå dig?

http://ask.fm/bokbbloggis 

 eller skriver ni något i komentarerna eller ställer en fråga i frågerutan.

 

Vilka böker ska du läsa sen? 

Andra böker jag kan hitta på biblioteket och böcker som ni har förslagit.

 

Finns det någon bok du vill att jag ska läsa? Komentera mer än gära!

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21 22
23
24
25
26
27
28
29 30
31
<<< Oktober 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Skapa flashcards