Alla inlägg under maj 2014

Av Elise - 31 maj 2014 21:20

Månadens booktuber i Maj är….

 

*Stor trumvirvel*

 

Thereadables...!



Thereadables eller Priscilla, som hon heter är en av mina favorit booktubers. Priscillas kanal är fylld av recensioner och bokdiskussioner med andra booktubers. Nästan alla hennes recensioner är på manga(liknande)böcker.

 

Priscillas videor är komiska och det är sällan du varken skrattar eller håller med det hon säger.  Jag lovar- du behöver inte vara speciellt insatt i booktubing för att gilla hennes videor

 

 

Gillar Priscillas bokrecensioner lika mycket som jag?

Kolla då in klippen nedan

https://www.youtube.com/watch?v=2xq390CCCbY

https://www.youtube.com/watch?v=39QENqAZomw


https://www.youtube.com/watch?v=bdQBZLxc9YI


Ni hittar Thereadables kanalhär

https://www.youtube.com/user/thereadables/featured



Av Elise - 30 maj 2014 22:54

Eftersom min dator inte funkat och jag har varit borta med scouterna så har jag flyttat upp månadens blogg till Juni.

Vinnaren denna månad är…

 

CUTE LIFE!



Det här med att skriva motiveringar är inte riktigt min grej. Dem flesta bloggarna jag uppskattar är i samma stil, så det kan vara lite svårt. Men, men Cute Life är en väldigt söt blogg fylld med vackra bilder och färger. Du blir mer eller mindra aldrig uttråkad!

 

Bloggen hittas här

 

Vill du delta? Lämna bara bloggens länk så är du med. Du får lov att delta hur många gånger som helst, men har du vunnit tävlingen en gång kan du inte göra det igen.

Av Elise - 23 maj 2014 21:36

Blivit taggad ett par gånger, så here we go.. TMI-Tag!

Till er som inte pratar förkortningsspråk (in är inte ensamma), så betyder TMI too mutch information tag

1. Vad har du på dig?

Kläder!

2. Hur lång är du?

Var ett tag sen jag mätte mig, men typ 155 cm

3. Några piercingar?

Nej, men jag vill skaffa!

4. OTP?

Google sökning gav inget resultat...

5. Favorit Tv program/serie?

The walking dead

6. Favorit artist/band?

Arcade fire och Phoenix

7. Någonting du saknar?

Mitt lånekort.

8. Favoritlåt?

The dreamer- Tallest man on earth

9. Hur gammal är du?

Fjorton år och 21 dagar :D

10. Favoritskådis?

JAG!

11. Favoritfärg?

Rött, svart och vitt!

12. Hög eller låg musik?

Beror på...

13. Senaste boken du läste?

Carrie av Stephen King

14. Vem taggar du?

http://crazybooklovers.bloggplatsen.se/

http://inutienbok.blogg.se/

Av Elise - 23 maj 2014 20:26

Det var ju rätt länge sen vi hade ett sånt här inlägg. Missade bussen (suck) igen, så fick bränna två timmar i stan. Passade på att låna ett par böcker att läsa upp över helgen.  



Böcker jag lämnat: Ingen faktiskt...



Böcker jag lånat:

   

Ingorera super färgglatt överkast

Jag, En av David Levithan, samt Var är Alaska? av John Green




Av Elise - 20 maj 2014 14:46

Ord är en överskattad sak! 

 

Namn: Ful eller snygg? 

 
 

Original titel: Pretties 

 
 

Del: 2/3 

 
 

Författare: Scott Westerfield 

 
 

Omslag 

Är Ful eller snygg(s)? omslag fult eller snyggt? Svar: Hemskt.  Om jag förstått allt rätt så ska omslaget föreställa två snyggingar. I boken beskrivs dem som överdrivet snygga. Dem ska se retuscherade ut! Det är meningen att dem ska vara skrämande vackra! Det här är bara dålig Photoshop och ett ur uselt färgval! 

 
 

Handling 

“Tally, som också var huvudperson i "Ful", har nu övergått till den "Snygga sidan" och lever det utsvävande liv som kännetecknar en "Snygging". På en fest kommer hon i kontakt med en gestalt ur det förflutna: Croy från utkanten av stan där alla "fula" är bosatta. Tally och hennes pojkvän Zane ska genom Croy få tillgångtill varsitt koncentrationsförhöjande piller. Zane reagerar dock negativt på pillret och måste uppsöka läkare. Den enda läkare som kan hjälpa honom finns utanför stan…” 

 

 

Du blir inte besviken på Ful eller snygg. Den är full med helt unika karaktärer i helt unika miljöer och i helt olika sammanhang! Ful eller snygg är en otroligt bra uppföljare på Ful. Den är ingen återupprepning Ful, men du känner igen delar. 

 
 

Karaktärer 

Tally- Karaktärerna i Ful eller snygg är, som nämnt tidigare, väldigt unika. Det är sjukt hur bra Westerfield får fram hur Tallys (och andra karaktärers) hjärnor ändras. Det finns egentligen inte mycket man kan förklara om hur han skriver, du måste läsa boken för att förstå! 

 
 

Författare 

Scott Westerfield har skrivit Ful eller snygg, som är en av Amerikas bästsäljande böcker.  

 
 

Betyg: 4/5 

Av Elise - 1 maj 2014 21:06

     Hej Bloggläsare!

Jag kommer åka bort över helgen med min scoutkår. Ni får klara er utan mig. Tyvärr. Vi ska hjälpa äldre på ett daghem och servera kaffe. Låter kanske tråkigt, men det är kul att hjälpa till.  Sen ska vi på stadshajk efteråt, vilket betyder ingen dator eller internett. Vilket betyder inget bloggande. Ugh.

 

NU TILL SAKEN!

 

Jag testade ljudböcker. Jag ska ärligt säga att jag har varit skeptisk till detta. Jag trodde först att min spelare var för gammal. Men främst att det skulle ta bort all magi som finns kring böcker. När jag läser glömmer jag bort verkligheten för ett tag och jag tycker det är helt sjukt hur ord kan sätta djupa spår i oss, både på negativa (men nästan alltid) positiva

 

Jag lyssnade först på Divergent och sen på Systrar i Jeans, så jag har gemför dem lite med varandra.

 

Divergent har jag länge velat läsa men inte hittat i biblioteket. Sen blir den ju en film snart också, vilken jag halvt dör för att se.

 

När det gäller Systrar i Jeans så läste jag Pilgrimmens systrar i somras och tyckte den var toppen och skrev snällt upp Systrar i Jeans på min ML-lista. Varför inte skjuta två hästar med samma skott liksom?



Det bästa med Divergent..

Var att boken var helt unik! Dystopiska böcker brukar i och för sig vara väldigt unika, men Divergent kan jag inte dra paralleller mot. Det enda jag kommer på att det här “träningslägret” dem hade för att bli en del av Dem Tappra är lite (understryck lite) lik tränigen Peeta och Katniss får i Hunger Games.

 

Det sämsta med Divergent…

Var nog berättar rösten. Förlåt, till dig som läste upp Divergent, men det här funkade inte. För det första ska huvudkraktären Tris vara 18. Då är det jättekonstigt om en 40-45 årig kvinna läser upp boken. Jag menar inte att man måste ha en tjej som är just 18 som sitter och läser upp boken, men 25-30 hade funkat jätte bra. Detta kanske är jättevanligt men det störde mig väldigt mycket.

 

Det bästa med Systrar i Jeans…

Dynamiken mellan karaktärena. Att även om dem var väldigt olika och unika på deras egna sätt så band författaren ihop alltig väldigt bra och fint. Hon har också skapat väldigt unika karaktärer som varken är jobbiga eller baserade på normer.  Uppläsaren var även passande och lät att lyssna på.


Det sämsta med Systrar i Jeans…

Alla tolv skivor inleds med att en äldre man/robot säger “CD # Systrar i Jeans” och sen bytar spelaren till spår två och berättaren börjar prata. Var det ärligt talat nödvändigt? Och kunde inte uppläsaren säga det i så fall?



Ljudbok 5/5



Presentation


Hej! Jag heter Elise. Mina största intresse är läsning och skrivning vilket är huvudorsaken till att jag började att blogga.

Vill du veta mer om mig, eller min blogg? Klicka då på "Visa presentation"

Fråga mig

6 besvarade frågor

Omröstning

Vilken bok som blir film är du mest sugen på att gå och se?
 Boktjuven (The booktheif)
 Divergent (Divergent)
 Förr eller senare exploderar jag (The fault in our stars)
 Revolt del 1 (Hunger games Mockingjay part 1)
 Hobbit
 Den utvalde (The Giver)
 Alla!
 Någon annan
 Ingen
 Tvättbjörn?

Att veta

Vad händer nu?

Just nu läster jag Allt och lite till av Sara Dessen. 

 

Vilka böcker kommer det recension på?

*Färgen på drömmar

*De rätta

*Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvan

*Spökstaden

*Allt och lite till

*De utvalda

Vart kan vi nå dig?

http://ask.fm/bokbbloggis 

 eller skriver ni något i komentarerna eller ställer en fråga i frågerutan.

 

Vilka böker ska du läsa sen? 

Andra böker jag kan hitta på biblioteket och böcker som ni har förslagit.

 

Finns det någon bok du vill att jag ska läsa? Komentera mer än gära!

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30 31
<<< Maj 2014 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Skapa flashcards