Alla inlägg under mars 2014

Av Elise - 15 mars 2014 22:40

Var har jag hört detta förut….?

 

(Förlåt för det tyska omslaget, hittade inte på svenska)

Namn: Rubinröd

 

Original titel: Rubinroth // Ruby red

 

Del: 1/3

 

Författare: Kerstin Gier



Omslag

Detta är ett helt okej omslag. Vi har det jag gissar på är Gwen och Gideon på framsidan och runt omkring har vi en ram av taggiga grenar,

 

Handling

“Gwendolyn Shepherd lever med sin stora och speciella familj i London. I väntan på att hennes malliga kusin ska göra sin första tidsresa, fördriver Gwen tiden med att plugga och hänga med sin bästa kompis efter skolan. Ända tills den dag hon plötsligt befinner sig i det viktorianska London i slutet av 1800-talet!

 

Gwendolyn finner sig snart indragen i hemliga planer och mystiska intriger som ett uråldrigt ordenssällskap under ledning av 1700-talsgreven av Saint Germain planerar. Tillråga på allt så utses den några år äldre Gideon, snygg men värsta stroppen, till hennes ledsagare för att hjälpa henne med de första tidsresorna.”

 

Det var ett bra tag sen jag läste en bok där jag blev så kluven som jag blev efter jag läste Rubin röd. Jag både hatade den här boken väldig, väldigt mycket, men jag tyckte även att den var väldigt, väldigt bra. Handlingen var unik men väldigt invecklad och kunde gjorts mycket enklare. När man skriver en trologi kan man inte bara tränga in allt i första boken! Just saying!

 

Trots att jag tyckte att boken hade en helt okej handling i mellan åt -tidsresande och coola strider mot folk på 1700 talet uppskattas- så var boken otroligt seg och utdragen. Konversationerna speciellt En konversation är i en “vanlig” bok cirka 2-3 sidor. Max 5 sidor. I rubin röd hade vi långa konversationer på 7-12 sidor där ingenting händer på överhuvudtaget.  GÄSP!

 

Karaktärer

Gwen- Ganska jobbig och tråkig. Det finns egentligen inte någonting roligt att skriva om Gwendolyn. Hon är en ganska typisk karaktär. Jag är mer än säker på att mycket mer kommer hända med henne i dem två uppföljande böckerna -både med hennes personlighet och med henne och Gideon.

 

Författare

Författaren till Rubin röd heter Kerstin Gier och har skrivit två uppföljare till Rubin röd, som heter Safarin blå och Smaragd grön.


Betyg 2/5

Av Elise - 15 mars 2014 20:30

      

Booktubern i mars månad är Jessethereader!

 

Jesse är en 20 årig Amerikansk booktuber. När han inte läser och filmar videos till youtube går han i skolan eller fotograferar.

 

Vad jag ÄLSKAR med Jesse är att han är väldigt humoristisk av sig och gör ingen större grej av det hela. Det är främst det som gör hans videor väldigt bra, men även att han är så grymt bra på att sammanfatta och recensera böcker.


Du behöver inte vara speciellt insatt i booktubing själv för att veta att det är inte speciellt vanligt för killar att hålla på med booktubing. Det är otroligt synd tycker jag. Det kan inte finnas för många booktubers, haha!



Kolla in några av hans youtube klipp här:

https://www.youtube.com/watch?v=mmiEJ-OUT7E



'

https://www.youtube.com/watch?v=kWCXreWnRS4


https://www.youtube.com/watch?v=HfZwzU_UgiM



   


Av Elise - 2 mars 2014 19:20

Vänta, vänta, vänta….fjärilar kan inte flyta. När deras vingar blir blöta sjunker dem till botten och dem dör!

 

Namn: Flyt som en fjäril stick som ett bi

 

Original titel:-

 

Del:-

 

Författare: Elin Nilsson



Omslag

Boken handlar om Miranda som gillar att simma och därför har vi en simmare på bilen. Stora applåder till ett bokförlag som vet vart skåpet ska stå.

 

I övrigt så älskar jag hur texten ser ut! Det er urcoolt ut! Det passar även snyggt med “vattnet” på bilden i bakgrunden.

 

Handling

“Miranda är en tävlingsmänniska, hon är fixerad av att kämpa och vara stark. Hemma går föräldrarnas tid och kraft åt att hjälpa hennes storebror, tv-spelsamöban Elias, komma ur sitt beroende. Miranda söker därför uppmärksamhet och bekräftelse hos simtränarna istället. Hon tränar nio gånger i veckan, tar i så att det känns som hon ska sprängas och lassar i sig enorma mängder av skolbespisningens pasta med skinksås. Medan hennes bästa kompis Johanna, som driver en blogg med mottot fake it til you make it, bara bryr sig om sin kille.”

 

Flyt som en fjäril stick är en förvånansvärt bra bok. Konceptet är enkelt, fräscht och väldigt nytt. Många delar som tas upp i boken är saker som jag inte, eller väldigt sällan ser i böcker.

 

Till exempel Mirandas intresse för simning. Sanningen till att säga har jag läst böcker där hvudpersonen gillade sport, men det var oftast fotboll eller hockyböcker anpassade för killar.

 

Jag gillar hur boken är väldigt realistisk och enkel. Handlingen är inte speciellt komplicerad men den är endå väldigt, väldigt bra. Språket är väldigt fint och påminner mycket om Lisa Bjärbo.

 

Karaktärer

Miranda- Hon är väldigt intressant och rolig att läsa om. Miranda är väldigt udda och unik samtidigt som det var väldigt enkelt att referera till henne som jag själv.

 

Författare

Flyt som en fjäril stick som ett bi är en fristående bok men Elin Nilsson har tidigare skrivit  Istället för att bara skrika.


Betyg: 4/5

Av Elise - 2 mars 2014 19:10

...Och Becky gå se boktjuven

 

Återkommer med mer information. Tack och hej.

Presentation


Hej! Jag heter Elise. Mina största intresse är läsning och skrivning vilket är huvudorsaken till att jag började att blogga.

Vill du veta mer om mig, eller min blogg? Klicka då på "Visa presentation"

Fråga mig

6 besvarade frågor

Omröstning

Vilken bok som blir film är du mest sugen på att gå och se?
 Boktjuven (The booktheif)
 Divergent (Divergent)
 Förr eller senare exploderar jag (The fault in our stars)
 Revolt del 1 (Hunger games Mockingjay part 1)
 Hobbit
 Den utvalde (The Giver)
 Alla!
 Någon annan
 Ingen
 Tvättbjörn?

Att veta

Vad händer nu?

Just nu läster jag Allt och lite till av Sara Dessen. 

 

Vilka böcker kommer det recension på?

*Färgen på drömmar

*De rätta

*Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvan

*Spökstaden

*Allt och lite till

*De utvalda

Vart kan vi nå dig?

http://ask.fm/bokbbloggis 

 eller skriver ni något i komentarerna eller ställer en fråga i frågerutan.

 

Vilka böker ska du läsa sen? 

Andra böker jag kan hitta på biblioteket och böcker som ni har förslagit.

 

Finns det någon bok du vill att jag ska läsa? Komentera mer än gära!

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2014 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Skapa flashcards