Alla inlägg den 5 juni 2014

Av Elise - 5 juni 2014 21:36



Bu!

Namn: Carrie

  

Orginal titel: Carrie

 

Del: -

 

Författare Stephen King

 

Omslag

Jag tycker omslaget var ganska typiskt för en deckare. Lite knivar, gravstenar, läskiga fåglar, the grudge liknande tjejer och och mystiskt grönt ljust tar bladet ifrån munnen. Skämt åsido, så är det inget dåligt omslag, men inget bra heller. Lagom, helt enkelt.

 

Handling

“Carrie är klumpig på gymnastiken, har konstiga kläder och förstår aldrig ett skämt. Hon är udda och har mobbats hela sin skoltid. Men Carrie har dolda krafter som ingen känner till: genom att koncentrera sig kan hon få speglar att spricka och dörrar att låsa sig. Denna märkliga gåva måste dock som så mycket annat i Carries liv undertryckas. Carries djupt religiösa mor säger nämligen att förmågan är en synd och att kraften kommer från Djävulen. “

 

Carrie är ingen besvikelse. Även fast boken utspelar sig omkring 1975, så känns den inte omodern. Det finns inget som jag (som är född 2000) inte förstår.

 

Den är genomtänk och det finns inga hål. Stephen King är känd för en anledning och hans debutroman är långt ifrån dålig. Jag måste medge att jag har uppskattat dem andra böckerna av Stephen King mer än Carrie. Carrie som karaktär är väldigt olik mig själv, så det är inte mycket till karaktär jag själv kan relatera till. Jag tycker även att det saknas magi i Carrie. Jag läser om hennes känslor, tankar och drömmar men jag blir inte en del av dem.

 

Karaktär

Carrie -Som nämnt tidigare, så har jag svårt att koppla till Carrie. Hon känns väldigt orealistisk i sättet att bete sig och agera.

 

Författare

Stephen King är en av vår tids största författare genom tiderna. Han har genom åren gett ut ett flertal böcker som sedan blivit filmer. Bland annat Det (It) och jurtjyrkogården (Pet Sematary)


Betyg 4/5

Presentation


Hej! Jag heter Elise. Mina största intresse är läsning och skrivning vilket är huvudorsaken till att jag började att blogga.

Vill du veta mer om mig, eller min blogg? Klicka då på "Visa presentation"

Fråga mig

6 besvarade frågor

Omröstning

Vilken bok som blir film är du mest sugen på att gå och se?
 Boktjuven (The booktheif)
 Divergent (Divergent)
 Förr eller senare exploderar jag (The fault in our stars)
 Revolt del 1 (Hunger games Mockingjay part 1)
 Hobbit
 Den utvalde (The Giver)
 Alla!
 Någon annan
 Ingen
 Tvättbjörn?

Att veta

Vad händer nu?

Just nu läster jag Allt och lite till av Sara Dessen. 

 

Vilka böcker kommer det recension på?

*Färgen på drömmar

*De rätta

*Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvan

*Spökstaden

*Allt och lite till

*De utvalda

Vart kan vi nå dig?

http://ask.fm/bokbbloggis 

 eller skriver ni något i komentarerna eller ställer en fråga i frågerutan.

 

Vilka böker ska du läsa sen? 

Andra böker jag kan hitta på biblioteket och böcker som ni har förslagit.

 

Finns det någon bok du vill att jag ska läsa? Komentera mer än gära!

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13 14 15
16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards