Alla inlägg under juli 2013

Av Elise - 16 juli 2013 19:50

Allt jag säger är sant är en nyskapande och minst sagt unik bok. Den står ut i mängden och den är svår att lägga ifrån sig när man väl är igång.  

 

Namn: Allt jag säger är sant 


Original titel: - 


Författare: Lisa Bjärbo 


Omslag 

Omslaget föreställer en blond tjej med kort hår i stadsmiljö. Förmodligen är tjejen Alicia. Omslaget är inget speciellt. Dock ser det lite trött ut. Som man hade klurat hela dagen på vad man skulle ha som framsida och när man väl kom på det så var det ingen som var pigg nog att göra ett fint omslag.  


Handling/förtal 

Redan när Alicia ska berätta för sin omgivning att hon hoppat av skolan börjar det jävlas. Bästa kompisen Fanny stirrar på henne som om hon vore en idiot. Skolan hotar med att koppla in kommunen. Alicias föräldrar stammar något ursinnigt om "vikten av en ordentlig utbildning" och "att tänka på sin framtid". Och mormor - som alltid, alltid annars står på Alicias sida - bara suckar trött. Vad är det här? Vad hände med att det mesta i världen brukade bli precis så som Alicia ville att det skulle bli? 


Karaktärerna: 

Alicia kan bara beskrivas med ett ord. Rebell. Hon går helt sin egen väg och är en sån typ som sticker ut i mängden. Hon har tankar på allt på ett både positivt och negativt. Först, hennes tankar är inte som alla andra tonåringar smink, killar, skolan. Hon har tankarna på sitt eget. Men vissa gånger så går hon över gränsen och har kommentarer om allt. Jag förstår inte riktigt varför hon ska hoppa av skolan heller. Vad skulle hon göra i stället? Hur mycket rebell man än är så får man tänka på sin framtid också. 


Författaren 

Lisa Bjärbo är författare och illustratör född 1980. 


Betyg 3/5 


Handlingen och Alicia håller inte hela vägen ut. Kunde varit bättre. 


Ska pröva att tagga: #Bok #Recension #Bokblogg

Av Elise - 15 juli 2013 19:24

Lyckad tripp till Biblan. Hittade Besatt, en kom som varit utlånad länge. Yes! säger jag bara. Gjorde ett litet glädje skutt så där mitt i biblioteket.  


 Böcker jag lämnat: 
     

Böcker jag lånat: 

     

Skulle skriva en recension i dag men. Internet hackade och allt försvann :( . Ja ja, sånt händer också. Får skriva om senare.


Av Elise - 15 juli 2013 18:56

Veckans titlar 

Har lånat hem en ny kasse böcker som jag tror kommer räcka över helgen. Det blev två böcker lånade och två böcker lämnade.

 

Jag läser: 

 

Recension på dessa kommer: 

    

Separat inlägg om vilka böcker jag lånade kommer strax. Så höll ögonen öppna bokslukare!

Av Elise - 14 juli 2013 14:52

Varför står alltid Twilight och Hunger spelen på mest lästa hyllan? Sanningen om Alice är minst lika bra, om inte bättre. 

 

Namn: Sanningen om Alice 

Original titel: Beautiful Malice 

Författare: Rebecca James 

Omslag: 

Om jag har förstått rätt så föreställer det Alice som har krossat en glas ruta. Jag tycker att omslaget stämmer överens med boken. Hela framsidan passar med Alices personlighet vass, snabb och kritisk. Dock tycker jag hon ser väldigt blek ut...Men det kanske bara jag?  

Handling/förtal 

Var du glad, innerst inne? Var du glad att du blev av med henne? Din perfekta syster? Gladde du dig i hemlighet åt att hon dog? Katherines lillasyster Rachel är död. Brutalt mördad. Fylld av sorg och skuld flyttar Katherine till Sydney. Här träffar hon Alice och börjar leva igen. Hon blir lyckligare än på länge. Men snart står det klart att det finns ett skäl till att Alice vill komma nära Katherine, så nära som möjligt. Sanningen om Alice är mer skrämmande än Katherine någonsin kunnat tro.

 

Karaktärerna: 

De karaktärerna jag gillar mest i denna bok är tjejerna som dör eller är döda. Alltså Rachel och Alice. Robbie är en annan favorit.   

Rachel- Snäll, söt och talangfull. Som Rachel beskrivs i boken har hon varit en toppen syster och vän. Rätt sorligt att bra karaktärer ALLTID ska dö.  Man ser inte så mycket av Rachel som person i boken men trots detta är det svårt att inte gillar henne och tycka synd om henne. 

Alice- Trots att hon är bokens bandit så älskar jag henne. Oftast (nästan alltid) hejar jag på dem onda. Oavsett om det är bok, film eller någon tv-serie. Vet inte varför men jag tycker att onda borde vinna någon gång. Om inte så är det inte lönt att göra något i böcker, tv och film. Och det är nog den största anledningen till att jag älskar ALICE!  

 

Författaren 

Rebecca James har skrivit den här boken. Hon bor i Australien med sin man och fyra söner. 

Betyg 5/5 

Den kommer även in på tredje plats av böcker jag gillar och slår ut Det fattas en tärning. 

Av Elise - 14 juli 2013 14:10

Hej vänner! Jag har varit borta i några veckor. Men nu är jag tillbaks och har läst två böcker som de kommer recensioner på. Jag läste även om tre böcker. Ska till biblioteket imorgon så ska lämna och låna böcker. 


I övrigt kommer jag att fräscha upp bloggen lite. Ändra om och så.  


Hej så länge!

Av Elise - 4 juli 2013 12:00

Jag hittade ett klipp på youtube om Lydias hemlighet. Det är en sammanfatning av första delen av boken och en fin lite trailer. Jag ska inte spoila mer för er... Se klippet och sen läs boken!

Av Elise - 2 juli 2013 16:00

 

Jag har läst Lydias hemlighet. Och att skriva denna recension tog evigheter. Var för? Jag är mållös. Jag hittar inga ord. Wow vad jag älskade denna bok! 

 

 
Namn: Lydias hemlighet 


Original tiltel: - 


Författare: Fin Zetterberg 


Omslag 

Omslaget föreställer den kända målningen Mona lisa och sedan en tjej i åldern 10-14 i Mona lisas kläder. Tjejen är förmodligen Lydia, bokens huvud person. Men om du vet böcker bra så vet du att allt (ALLLT) kan hända. 


Baksidan/förtal 

Lydia har alltid tyckt om att teckna och att gå på museer. En dag träffar hon en man som visar henne vägen till konsthistorien genom att resa genom olika tavlor. På sin väg hamnar hon både i Rembrandts Holland och Leonardo da Vincis Italien. Men hur ska hon ta sig tillbaka hem? Ett äventyr genom tid och rum som väcker både nyfikenhet och engagemang. 


Handlingen 

Jag är väldigt intresserad om konst. Så att kombinera konst OCH läsning herrejesusamaila. Alla konstnärers liv och deras omgivning är reflekterad på ett nyskapande sätt.  


Översättning: Jag hittar inga ord. Den här boken är så fascinerande. 

 

Karaktärerna 

Här tar jag upp 3 karaktärer jag gillar eller vill skriva mer om 


Fågelpojken-Fågelpojken dyker upp redan  början av berättelsen då han ger henne språktabbleter. Dessa gör att Lydia förstår vilket allt andra människor säger, även om de kommer ifrån ett annat land. Fågelpojken dyker upp på ett flertal ställen och han vakar av Lydia i stort sätt hela tiden. Han är väldigt blyg och det känns som han har fler sidor än vad han visar i boken...men det kanske bara är jag? 


Författaren 

Författaren till denna bok heter Fin Zetterberg han skriver förutom böcker musik.

 

Slutbetyg 5/5 



Av Elise - 1 juli 2013 17:00

 

Jag har läst "Livet på en kylskåps dörr". Den var något av det sorligaste jag någonsin läst och jag har läst mycket.


Namn: Livet på en kylskåpsdörr 


Original titel: Life on the Refrigerator Door  


Författare: Alice Kuipers 


Omslag 

På omslaget ser vi en anslagstavla eller ett kylskåp (troligt vis det andra alternativet). Jag blir lite extra glad över att det är ett omslag som faktiskt höt ihop med historien. Omslaget döljer också hur sorlig den är. Vilket både är bra och dåligt. Själv när jag tog ner boken från bibliotekshyllan trodde jag "Ja nu ska vi ha lite komedi här!" Efter ca hundra sidor insåg jag att det inte är en komedi. Och ja. Jag är rätt trög ibland.


Handling/förtal 

Claire är femton år och uppslukad av alla möjliga tonårsbestyr: killar, skolan, kompisar, identitetssökande ... Hennes mamma är ensamstående och har ett pressat tidsschema med heltidsjobb som läkare och tusen andra sysslor. De bor under samma tak men hinner sällan ses, än mindre prata med varandra. Oftast kommunicerar de med korta eller längre meddelanden på kylskåpsdörren. Men när deras liv plötsligt hotas av en allvarlig kris blir det början till en genomgripande förändring … 


Lite om hur man har skrivit boken: Det ända du får se är deras lappar. De kan vara allt från "Handlar mat ses sen -Mamma" till "Vi gjorde slut". Det är väldigt coolt hur man kan skriva en bok av post-it lappar! och dessutom göra det så bra. Wow säger jag bara. 


Livet på en kylskåpsdörr är inte bara nyskapande och cool. Utan även väldigt sorlig. Grät när jag läste den. Så sorlig ;_;  


Med tiden förändras vad de skriver till varandra och längden på meddelanden. Och deras mening. 


Karaktärerna: 

Claire -Jag tycker synd om henne och älskar henne på samma gång. Claire är den ända tjej som jag har läst om som inte träffar en kille-gifter sig nästan-lever lyckliga i alla sina dar-slut av sagan. Hon sköter sig själv och tar hand om sig själv. Och är otroligt stark. Vilket syns speciellt i slutet. 


Författaren
Författaren heter Alice Kuipers. Livet på en kylskåpsdörr var hennes första roman och var även den som enligt boksäljarbolaget såldes i mest exemplat 2009.
 

Betyg 5/5 

Den är jätte bra och jag rekommenderar den starkt ifall du vill pröva en ny typ av bok eller tycker om dessa typer av böcker (brevromaner tror jag de heter). En fantastisk läs upplevelse. 

Presentation


Hej! Jag heter Elise. Mina största intresse är läsning och skrivning vilket är huvudorsaken till att jag började att blogga.

Vill du veta mer om mig, eller min blogg? Klicka då på "Visa presentation"

Fråga mig

6 besvarade frågor

Omröstning

Vilken bok som blir film är du mest sugen på att gå och se?
 Boktjuven (The booktheif)
 Divergent (Divergent)
 Förr eller senare exploderar jag (The fault in our stars)
 Revolt del 1 (Hunger games Mockingjay part 1)
 Hobbit
 Den utvalde (The Giver)
 Alla!
 Någon annan
 Ingen
 Tvättbjörn?

Att veta

Vad händer nu?

Just nu läster jag Allt och lite till av Sara Dessen. 

 

Vilka böcker kommer det recension på?

*Färgen på drömmar

*De rätta

*Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvan

*Spökstaden

*Allt och lite till

*De utvalda

Vart kan vi nå dig?

http://ask.fm/bokbbloggis 

 eller skriver ni något i komentarerna eller ställer en fråga i frågerutan.

 

Vilka böker ska du läsa sen? 

Andra böker jag kan hitta på biblioteket och böcker som ni har förslagit.

 

Finns det någon bok du vill att jag ska läsa? Komentera mer än gära!

Kalender

Ti On To Fr
1 2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15 16 17 18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards